Tivoli Copenhagen Phil
Dirigent / Christoph Gedschold
Solister / Sylvia d’Eramo, sopran / Jonathan Tetelman, tenor
Udvalgte duetter og arier fra Puccinis største operaer: La Bohème,
Manon Lescaut, Tosca, Madama Butterfly og La Rondine
PUCCINI-PERLER MED D’ERAMO OG TETELMAN
De store italienske følelser er på spil og synges ud i smægtende arier og duetter, når den lovende amerikanske sopran Sylvia d’Eramo og tenoren Jonathan Tetelman, som er kaldt ”en komplet stjerne”, sætter hinanden i stævne under ledelse af den tyske dirigent Christoph Gedschold.
I et program med arier og duetter af Giacomo Puccini, der om nogen forstod at jonglere med kærlighed i mange afskygninger. Ikke mindst den skæbnesvangre. Sylvia d’Eramo er en amerikansk lyrisk sopran med udsigt til en lovende fremtid. Hendes karriere har hidtil været koncentreret i det amerikanske. Hun er uddannet ved Yale School of Music, har deltaget i flere prestigefyldte udviklingsprogrammer for lovende sangere bl.a. i New York og Los Angeles, og i denne sæson har hun haft debut på Metropolitan Operaen som ‘hertuginde Ceprano’ i Verdis Rigoletto.
Den amerikanske tenor Jonathan Tetelman har fået en anmelder ved New York Times til udbryde: “Den fyr er en komplet stjerne!”. Han er født i Chile, uddannet i New York og er i fuld gang med en stor international karriere. Da Tetelman besøgte Tivoli sidste år, skrev Thomas Michelsen i Politiken: ”Her kom en stemme, der fik øjenbrynene til at løfte sig i forventningsfuld overraskelse.”
Dirigenten Christoph Gedschold er fra Tyskland og er ny musikdirektør for operaen i Leipzig. Han er i øvrigt en flittig operadirigent, men optræder også i koncertsale verden over – bl.a. regelmæssigt med Gewandhausorkestret.
Programmet byder på en overflod af Puccini-arier og duetter. De to sangere åbner med den berømte scene La boheme 1. akt, hvor ‘Rodolfo’ og ‘Mimi’ møder hinanden, og hun varmer sin hånd i hans. Og der er mere kærlighed i duetten fra 2. akt af Manon Lescaut mellem ‘Manon’ og ‘des Grieux’, hvor hun synger ’Tu, tu, amore tu’, og så er den forelskelse i gang igen.
Puccini var dog mester i mange slags ulykkelige kærligheder som f.eks. i det glemte mesterværk La Rondine med arien i 3. akt Ma come puio lasciarmi, hvor ‘Ruggero’ synger til den elskede ‘Magda’, hvordan hun kan finde på at forlade ham. Men det gør hun. En af operalitteraturens største tenor-arier er på programmet, når Jonathan Tetelman synger ‘Cavadarossis’ E lucevan stelle’ til stjernen (og Tosca), kort inden han skal henrettes. Og det bliver han.
Endnu mere tårevædet bliver det i ‘Liùs’ tårepersende arie Tu che di gel sei cinta fra 3. akt af Puccinis Turandot, om hvad der giver den unge pige styrke til at gennemgå torturen – det er naturligvis kærligheden. Hvorefter hun begår selvmord. Og aftenen slutter med en duet fra Madama Butterfly: Viene la sera fra 1. akt; om aftenens komme, hvor ‘Pinkerton’ tror, at han elsker Madame Butterfly – og hun i hvert tilfælde elsker ham. Men den grumme historie skulle vise, at det forholdt sig anderledes. Puccini var også en smertens mester.
Arrangør: Tivoli
Dørene lukkes præcis