Dirigenter

 

 

 

 

 

A

Danskfødte Anne Marie Granau har ry som en alsidig dirigent med et bredt repertoire. Hun har arbejdet med nogle af de bedste ensembler og orkestre i Danmark, som Aarhus Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester, Det Kongelige Kapel, Danmarks Underholdningsorkester, Athelas Sinfonietta, Den Jyske Opera og Ensemble Storstrøm. I Storbritannien har hun dirigeret British Youth Opera, og i Rusland arbejdede hun med St. Petersburg Kammerfilharmoni.

Anne Marie Granau har for nylig haft sin debut på Malmö Opera, hvor hun i januar 2024 dirigerede Vinteryra. I august 2023 dirigerede hun Puccinis Suor Angelica på Copenhagen Opera Festival, og tidligere i 2023 dirigerede hun to indspilninger for Naxos og Dacapo Records med Danmarks Underholdningsorkester. I april 2024 havde hun sin debut med Malta Philharmonic Orchestra. Fra 2010 til 2014 var Anne Marie Granau assistentdirigent ved Det Kongelige Teater.

Anne Marie Granau er uddannet i orkesterdirigering ved Royal College of Music i London sat i kordirigering ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Hun er modtager af kapelmester Grethe Kolbes Mindelegat 2014.

C

Dirigent Carsten Seyer-Hansen tiltrådte i 2020 som kantor ved Københavns Domkirke og kapelmester for Københavns Drengekor efter 25 år som en central person i det aarhusianske musik- og korliv. Carsten er desuden tilknyttet Det Jyske Musikkonservatorium som underviser i korledelse og er kunstnerisk leder for den prisbelønnede vokalgruppe Concert Clemens, ligesom han de seneste år hyppigt har gæstedirigeret DR Vokalensemblet. Andre samarbejder tæller Aarhus Bachselskab, med hvem han har opført alle Bachs store værker samt Aarhus Jazz Orchestra, hvor han særligt i samarbejde med komponisten og trompetisten Jakob Buchanan har medvirket til at forny repertoiret i skæringsfeltet mellem improviseret musik og klassisk vokalmusik.

I skoleåret 2024/25 tillige tilknyttet Haute École de Musique de Genève, som gæstelærer i korledelse.

Carsten har en række udgivelsespriser bag sig bl.a. Preis der Deutschen Schallplattenkritik (for Duruflé: Requiem), Årets Jazzalbum (for Buchanan: Requiem) og årets P2 Lytterpris (for ”There is no Rose” med Vokalgruppen Concert Clemens). Endelig udkom albummet ’Song & Wind’ med Jakob Buchanan, Marilyn Mazur, Københavns Drengekor – Det Kongelige Kantori og Aarhus Jazz Orchestra, dirigeret af Carsten Seyer-Hansen i oktober 2023.

Morten Albek Photography

Christian Øland er en af sin generations mest efterspurgte nordiske dirigenter, hvilket understreges af hans to første store poster som han tiltræder fra sæson 2025/26: Chefdirigent for Sønderjyllands Symfoniorkester og Generalmusikdirektør for Theater Magdeburg samt chefdirigent for Magdeburgische Philharmonie i Tyskland.

Sæsonen byder desuden på markante debut er med DR Symfoniorkestret og Oslo Filharmonien, samt geninvitationer fra orkestre som Göteborg Symfonikerne og Copenhagen Phil.

Øland blev som 18-årig optaget i dirigentklassen på Sibelius Akademiet i Helsinki. Allerede året efter blev han assisterende dirigent for Hannu Lintu ved Det Finske Radiosymfoniorkester, hvor han tidligere havde spillet fagot. Siden har han dirigeret orkestre som Det Kongelige Kapel, Göteborg Symfonikererne, Copenhagen Phil, Island Symfoniorkester, Kungliga Hovkapellet i Stockholm, Det Slovakiske Statsorkester og Helsingborg Symfoniorkester, og er en hyppigt benyttet gæstedirigent hos alle landsdelsorkestrene i Danmark.

Øland er en erfaren opera- og teatermusiker. I foråret 2025 stod han i spidsen for opsætningen af Poul Schierbecks opera Fête Galante på Den Jyske Opera, et hovedværk der her fik sin første fulde sceniske opsætning siden 1960’erne. I 2023 dirigerede han Copenhagen Phil på Skuespilhuset i urpremieren på Dansk Danseteaters bestillingsværk Leaning Tree med musik af Signe Lykke, en forestilling der efterfølgende blev nomineret til en Reumert. Han har desuden dirigeret Mats Eks anmelderroste opsætning af Juliet and Romeo med den Kongelige Ballet i Stockholm, Tjajkovskijs Nøddeknækkeren på Det Kongelige Teater i København, og The World of John Neumeier med Hamborg Balletten. I Finland har han tidligere arbejdet som assistentdirigent ved den prestigefyldte Savonlinna Opera Festival og dirigeret en fuldt iscenesat opsætning af Brittens A Midsummer Night’s Dream med Helsinki Sinfonietta. I 2024 dirigerede han sin første produktion ved Theater Magdeburg – Bizets opera Carmen – efter tre koncertproduktioner med Magdeburgische Philharmonie. Det førte til hans udnævnelse som Generalmusikdirektør for teatret fra sæson 2025/26.

Øland er født i 1994 og har studeret klaver og fagot. Hans lærere og mentorer ved Sibelius Akademiets anerkendte dirigentklasse inkluderede Atso Almila, Hannu Lintu, Leif Segerstam, Jorma Panula, Herbert Blomstedt og Esa-Pekka Salonen. I 2016 modtog Øland Carl Nielsen Talentprisen og Arne Hammelboes Rejselegat fra Dansk Kapelmesterforening.

Christoph Gedschold tiltrådte som chefdirigent for Copenhagen Phil i september 2024 for en fireårig periode. Gedschold tilhører et af de mest spændende navne blandt den kommende generation af tyske topdirigenter og kommer til Copenhagen Phil med en ekstremt høj faglighed og musikalitet, som han kommer til at berige, forme og videreudvikle orkestrets høje kvalitet, kunstneriske integritet og profil med.

Indtil juli 2024 var Gedschold også chefdirigent på operaen i Leipzig og dermed i et fast samarbejde med det højt anerkendte Gewandhausorchester. Produktioner på operaen i Leipzig omfattede en ny produktion af Lohengrin samt The Fairies, The Prohibition of Love og Twilight of the Gods, Puccinis Tosca og La bohème samt det store WAGNER 22-projekt foruden Elektra på Semperoper Dresden.

Christoph Gedschold har jævnligt dirigeret ved Leipzig Opera siden sæson 2015/2016 bl.a. premiererne på Webers Jægerbruden, Bartoks Hertug Blåskægs borg, Dvoráks Rusalka, Smetanas Den solgte brud, Leoncavallos Bajadser og mange flere. Derudover har han været en fast gæst ved flere store operahuse i Tyskland siden 2015, hvor han har dirigeret bl.a. Weinbergs opera Passageren på Semperoper Dresden og i Frankfurt Opera, Dvoráks Rusalka og Mozarts Tryllefløjten i Köln samt Wagners Ragnarok på Opera de Oviedo i Spanien. Dertil også Verdis Simon Boccanegra og La Traviata, Janáceks Katja Kabanova, Puccinis Manon Lescaut og Korngolds Die tote Stadt i Staatsoper Hamburg, Strauss’ Ariadne på Naxos i Frankfurt, Puccinis Turandot i Köln samt opførelser af Webers Jægerbruden, Mozarts Don Giovanni og Tryllefløjten på Semperoper i Dresden.

Under sine klaver- og dirigentstudier i Leipzig og Hamborg optrådte Christoph Gedschold som en del af International Opera Studio i Zürich. I 2002 blev han kapelmester ved Lucerne Teatret og arbejdede bl.a. på Lucerne Festival. I 2005 assisterede han Ulf Schirmer ved Bregenz Festival og flyttede til Statsteatret i Nürnberg.

Ud over sit faste samarbejde med Gewandhausorchester har Christoph Gedschold bl.a. dirigeret Staatskapelle Dresden, Hamburg Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, German Radio Philharmonie Saarbrücken og Gürzenich Orchestra Cologne. Dertil har han også optrådt med Orchester symphonique de Montrèal, Basler Sinfonieorchester og New Japan Philharmonic.

Foto: Patrick Vogel

L

Lan Shui har været kunstnerisk leder og chefdirigent ved Singapore Symphony Orchestra siden 1997, kunstnerisk rådgiver ved the National Taiwan Symphony Orchestra siden 2010 og fra 2007 til 2016 var han chefdirigent for Copenhagen Phil. Under Lan Shuis ledelse har Singapore Symphony Orchestra udviklet sig til et orkester i verdensklasse, og han har sammen med orkestret eksklusivaftale med pladeselskabet BIS. Han har dirigeret orkestret på flere meget roste turnéer i Tyskland, Schweiz, Japan, Kina, Hong Kong, Taiwan, Frankrig, Spanien og USA.

Som gæstedirigent har han stået i spidsen for en lang række orkestre både i USA, Canada og Europa – bl.a. LA Phil, Baltimore Symphony, Detroit Symphony, Houston Symphony, Minnesota Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester (Berlin), Göteborg Symfoniorkester samt Radioorkestrene i Frankfurt og Stuttgart. Han har optrådt på festivaler som Tanglewood, Aspen, Round Top, Eastern Music og Casals Festivalen og har været 1. gæstedirigent ved Aalborg Symfoniorkester.

Lan Shui er født i Hangzhou i Kina. Han har studeret komposition på konservatoriet i Shanghai og taget eksamen i direktion fra konservatoriet i Beijing. I 1986 fortsatte Lan Shui sine studier ved Boston University og deltog i Tanglewood Festivalen, hvor han arbejdede tæt sammen med Leonard Bernstein. Fra 1992 til 1994 var han assistent for dirigenten David Zinman ved Baltimore Symphony Orchestra. Fra 1994 til 1997 var han Neeme Järvis assistent ved Detroit Symphony og Kurt Masurs assistent ved New York Philharmonic samtidig med, at han deltog i Boulez og Cleveland Orchestras Young Conductors’ Project i Paris.

Siden 1998 har Lan Shui indspillet over 16 cd’er på pladeselskabet BIS. Cd’en Seascape, som han indspillede med Singapore Symphony Orchestra, blev valgt som én af de bedste udgivelser i 2007 af International Music Web, og cd’en Movement med DR’s Radiosymfoni blev nomineret til en grammy. Han har modtaget flere internationale priser bl.a. fra Beijing Arts Festival, New York Tcherepnin Society, Besancon dirigentkonkurrencen og Boston University (Distinguished Alumni Award).

Derudover har Lan Shui dirigeret blandt andre San Francisco Symphony, Shanghai Symphony Orchestra, Orchestra National des Pays de la Loire og Iceland Symphony Orchestra.

Foto: Anne Mie Dreves

 

P

Pierre Bleuse er en fransk dirigent. Han er oprindeligt uddannet violinist på konservatoriet i Paris og har optrådt med en lang række orkestre som solist.

Pierre Bleuse bl.a. dirigeret Orchestre National de France, Kungliga Filharmonikerna, Orchestre de Paris, Opera de Lyon og Kinas Nationale Symfoniorkester. Fra september 2021 tiltrådte han som chefdirigent for Odense Symfoniorkester. Det er Bleuse’ første chefdirigentstilling.

Pierre Bleuse er medskaber af Musika Orchestra Academy; en inkubator for unge musikere og dirigenter. Derudover er han fortaler for for moderne og nutid musik – og har bl.a. været kunstnerisk leder af Lemanic Modern Ensemble i Genève.

S

Samuel Lee er vinder af Malko-konkurrencen for unge dirigenter 2024. Tidligere har han modtaget førsteprisen i både BMI International Conducting Competition i Bukarest og International Conducting Competition i Taipei. Ved afslutningen af sæsonen 2024/25 afsluttede han sin periode som associeret dirigent for Cincinnati Symphony.

I sæson 2025/2026 dirigerer Lee for første gang Islandsk Symfoniorkester, Tonkünstler-Orkestret, Aarhus Symfoniorkester, Copenhagen Phil, Malmö Symfoniorkester, Turku Filharmoniske Orkester, Kansas City Symphony, Norsk Radioorkester, Bodensee Filharmoniske Orkester og Teatro Carlo Felice di Genova. Dertil vender han tilbage til både Cincinnati Symphony, Stuttgarter Philharmoniker og Korean National Symphony Orchestra, hvor han leder en turné til Japans Tokyo Opera City og NHK Hall i Osaka. Han debuterer også som både solist og dirigent med Orquesta Ciudad de Granada og Arctic Philharmonic.

Blandt de orkestre, Lee har dirigeret, er Konzerthausorchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Hamburger Camerata i Elbphilharmonie Hamburg, Leipziger Symphonieorchester i Gewandhaus, Symphoniker Hamburg, Nürnberger Symphoniker, Frankfurt State Orchestra, Brandenburg Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra, Bucharest Symphony Orchestra, Arad Philharmonic Orchestra, Seoul Philharmonic Orchestra, KBS Symphony Orchestra og SAC Festival Orchestra.

Som ivrig fortaler for ny musik har Samuel Lee dirigeret uropførelser af værker af Bryce Dessner, Giuseppe Gallo-Balma og Marc Migó. Han var desuden ‘conducting fellow’ ved Cabrillo Festival of Contemporary Music i både 2021 og 2022.

T

Danske Thomas Dausgaard er internationalt anerkendt som en kunstner “med en enorm overbevisning og et uhyrligt godt musikerskab” (Europadisc), kendt for sin kreativitet og innovation inden for programmering, et omfattende katalog med anmelderroste optagelser og for sine “livsbekræftende … og sublime…” koncerter (The Times). Han brænder for musikkens engagement i samfundet og vor tids problemstillinger og ser dets relevans og potentiale som en vital og innovativ kraft i livet for nuværende og fremtidige generationer.

Thomas Dausgaard afsluttede for nylig sin succesfulde periode som chefdirigent for BBC Scottish Symphony Orchestra (2016-2022). Han har også titler som æresdirigent for det svenske kammerorkester (hvor han var chefdirigent fra 1997 til 2019), æresdirigent for DR SymfoniOrkestret (hvor han var hovedgæstedirigent fra 2001 til 2004 og chefdirigent fra 2004 til 2011) samt æresdirigent for Orchestra della Toscana. Derudover var han tidligere hovedgæstedirigent (2014-2019) og musikdirektør (2019-2022) for Seattle Symphony. 

Udvalgte højdepunkter i Thomas Dausgaards 2022/2023-sæson inkluderer længe ventede returkoncerter med Tokyo Metropolitan og KBS Symphony Orchestra (Sydkorea), symfoniorkestrene i Bruxelles, Dresden og Wrocław, Copenhagen Phil, Luzerner Sinfonieorchester, Brucknerhaus Linz, Orchestre de Chambre de Paris og Orquesta Sinfónica y Coro de RTVE.

Har har udgivet over 70 albums bl.a. på BIS og Dacapo inklusiv komplette cyklusser af symfonier af Beethoven, Schubert, Schumann og Rued Langgaard samt værker af Pelle Gudmundsen-Holmgreen med BBC Symphony Orchestra for Dacapo. “Opening Doors”, hans serie for BIS med det svenske kammerorkester, har konsekvent modtaget anmelderros. Hans har udgivet et rost album med Mahlers symfoni nr. 10 sammen med Seattle Symphony, en Brahms-cyklus med det svenske kammerorkester samt et projekt, der kombinerer Bachs Brandenburg-koncert med et sæt af seks nyligt bestilte ledsagerværker.

Thomas Dausgaard er blevet tildelt ridderkorset af H.M. Dronning Margrethe og valgt til Royal Academy of Music i Sverige. Foruden musik interesserer han sig for arkitektur, landskab og er fascineret af fjerntliggende samfunds liv og kulturer. 

Foto: Thomas Grøndahl

Toshiyuki Kamioka var chefdirigent for Copenhagen Phil fra sæson 2016/2017 til sæson 2023/2024.

Toshiyuki Kamioka er født i 1960 i Tokyo, hvor han har studeret direktion, komposition samt klaver og violin på National University of Fine Arts & Music. I 1982 blev han belønnet med den eftertragtede ’Ataka Prize’, og to år senere modtog han et Rotary legat til at studere direktion hos Klauspeter Seibel på kon­ser­va­to­riet i Hamborg.

I 1987 havde han opnået en stilling som le­ktor i kam­mer­mu­sik og ak­kom­pag­ne­ment på Kon­ser­va­to­riet i Ham­borg, og i sæson 2000/2001 blev han pro­fes­sor for ope­ra­klas­ser­ne på Frank­furt-am-Main Kon­ser­va­to­riet. Siden efter­år­et 2004 har han været pro­fes­sor på Hoch­schu­le für Musik Saar i Saar­brück­en, hvor han ar­bej­der med ud­vik­ling­en af den kom­men­de diri­gent­­ge­ne­ra­tion – en opgave, der holder ham skarp og pro­­fes­sio­nel helt ud i fingerspidserne.

Toshiyuki Kamioka fik sin første teatererfaring som repetitør for solister og som kapelmester ved Städtische Bühnen i Kiel. Fra 1992 til 1996 var han 1. Kapelmester ved Aalto Theater i Essen. Mellem 1996 og 2004 var han Generalmusikdirektør i Hessisches Staatstheater i Wiesbaden. I løbet af de otte sæsoner fra 1998 til 2006 var Kamioka chefdirigent for Nordwest-deutsche Philharmonie i Herford og blev samtidig regelmæssigt inviteret til at turnere i Tyskland og i udlandet. Koncerter med ensembler som fx NHK Symphony Orchestra i Tokyo og Bamberg Symphony Orchestra har givet Kamioka et internationalt ry, hvor både pressen og offentligheden har rost ham for hans sofistikerede musikalske fortolkninger. Udover hans dirigentengagementer optræder Toshiyuki Kamioka jævnligt som en subtil og virtuos klaversolist.

Toshiyuki Kamioka blev Generalmusikdirektør for Wuppertal Symfoniorkester i sæson 2004/2005 og blev fra sæson 2009/2010 til­lige chef­di­ri­gent og kunst­ne­risk leder her. Under hans stafet har Wuppertal Sym­fo­ni­or­kes­ter udviklet sig be­tyd­e­ligt både mu­si­kalsk og tek­nisk til et or­ke­ster i top­klasse. Kamioka har samtidig fungeret som General­mu­sik­di­rek­tør for Saar­länd­isches Staats­theater i Saar­brück­en sid­en sæ­son 2009/2010 ind­til som­mer­en 2014. Siden 2014/2015 har han været General­musik­di­rek­tør og opera­chef på Wup­per­tal­er Bühnen und Sin­fo­nie­or­che­ster GmbH.

I 2010 modtog Toshiyuki Kamioka ’Von der Heydt-Kulturpreis’ i Wuppertal. I begyndelsen af 2011 tildelte Music Pen-Club Japan ham en ’koncert Prize’ for sit arbejde som dirigent for japanske orkestre samt for at have turneret i Japan med Wuppertal Symfoniorkester.

Foto: Kim Matthäi-Leland