Dirigenter

 

 

 

 

 

A

Alexandra Conunova vandt i 2012 den første udmærkelse af Joseph Joachim ved Hannovers internationale violinkonkurrence. Juryen roste hende enstemmigt for en imponerende teknik, følsomhed og virtuositet. I 2015, hvor hun også blev belønnet ved Singapore International Competition, vandt hun tredjepræmien ved den prestigefyldte Tjajkovskij-konkurrence i Moskva. Året efter blev hun Borletti-Buitoni Fellowship-pristager i London.

Siden da har Alexandra Conunova markeret sig som en førende solist, og hun har optrådt med anerkendte orkestre som Mahler Chamber Orchestra, Orchestra de la Svizzera Italiana, NDR Hannover, Radio Saarbrück, Mariinski Orchestra, Camerata Bern, Orchestre du Teatro Regio de Turin, Orchestre de Seville, Orchestre de Toulouse samt kammerorkestrene i Stuttgart og Wien under ledelse af bl.a. Valery Gergiev, Theodor Curentzis, John Axelrod, Vladmir Spivakov og Gianandrea Noseda. Dertil turneer i Japan med Moskva Filharmoniske Orkester og Yuri Simonov, med Laurence Equilbey og Insula Orchestra (Budapest), Aix en Provence, Paris og London.

Alexandra Conunova har optrådt på festivaler som Verbier, Montreux Septembre Musical, Gstaad, BBC London, Ferrara Musica, Accademia Santa Cecilia Roma, Hamburg Martha Argerich Festival, Bonn, Colmar, Menton, Radio France Montpellier, Aix-en-Provence Festival de Pâques, les Folles Journées de Nantes og i Tokyo. Herudover har hun spillet kammermusik med Michail Lifits, Renaud Capuçon, Edgar Moreau, David Kadouch, Andreas Ottensamer, Gérard Caussé, Boris Brovtsyn samt Jean Rondeau.

Hun er udnævnt til ‘Maitre ès Arts’ af Moldaviens præsident, hendes fødeland, hvor hun også har grundlagt velgørenhedsorganisationen ArtaVie, der har til formål at hjælpe dårligt stillede familier og børn fra hendes tidligere skole.

Alexandra Conunova har udgivet Prokofievs violin- og klaversonater med Michail Lifits (Aparté) samt og Beethovens tredobbelte koncert i C-dur op. 56 med Insula-orkestret under ledelse af Laurence Equilbey (Erato).

Hun spiller på en ‘del Gesu’ ca.1730 ‘von Vecsey’.

B

Bo Holten (1948) er anerkendt både som dirigent og komponist. I 1979 stiftede han Ars Nova, som han dirigerede frem til 1996. Herefter stiftede han Musica Ficta, som han har dirigeret lige siden.

I 1990 blev Bo Holten udnævnt til fast gæstedirigent for BBC Singers med varetagelse af den tidlige musik som hovedopgave. I 15 år stod han bag utallige koncerter, CD’er og radiooptagelser inklusiv fire Proms i Royal Albert Hall. Bo Holten har i England fået stor anerkendelse for den udvikling, BBC Singers har gennemgået under hans ledelse. Bo Holten har derudover været internationalt virksom som kordirigent ved bl.a. det Svenske Radiokor, Nederlands Kamerkoor, det Flamske Radiokor og National Choir of Ireland. Gennem de sidste 30 år har Bo Holten været en drivende kraft i den internationale bevægelse for tidlig musik. Hans arbejde med vokalpolyfoni har været banebrydende på dette område i Norden, og han har bragt mange polyfone mesterværker til førsteopførelser i moderne tid.

Bo Holtens orkesterarbejde i Danmark bliver stadig mere omfattende med roste indspilninger af Carl Nielsen, Frederick Delius, Thomas Koppel, Emil Hartmann, Knudåge Riisager og Emil Reesen. Som orkesterdirigent har han arbejdet med en lang række ensembler og orkestre i Skandinavien og i udlandet, ofte med oratorier, tidlig- og ny musik. Han arbejder regelmæssigt med de danske symfoniorkestre, og hans to indspilninger med musik af Frederick Delius med Aarhus Symfoniorkester fik begge en fornem international modtagelse (bl.a. ‘Editors Choice’ i Grammophone og ‘Record of the month’ i Classical CD). I årenes løb har han dirigeret mere end 175 uropførelser af orkester- og korværker.

Hele syv operaer, fem solokoncerter, to symfonier, diverse orkesterværker og kammermusik, filmmusik samt ca. 35 værker for kor stammer fra Bo Holtens hånd. I 2002 udgav Dacapo en CD med et udvalg af Bo Holtens værker for kor a cappella sunget af the BBC Singers. Bo Holten havde i foråret 2009 stor succes på Den Kgl. Opera i København med sin opera Livlægens besøg, som blev genopsat i 2011, og i november 2014 gæstespillede Musica Ficta på Operaens Takkelloft med Holtens opera Gesualdo · Shadows, der spillede for fulde huse – igen med Holten på dirigentpodiet.

I fire år var Bo Holten lærer i komposition ved Konservatoriet i Gøteborg, og han fungerer ofte som pædagog, workshopleder og forelæser både i Danmark og i udlandet. Han har beklædt en lang række tillidsposter i musiklivet: Medlem af Statens Musikråd 1979-83, formand for tonekunstudvalget i Statens Kunstfond, medlem af Kulturministeriets produktionspulje og formand for Forum for tidlig musik.

C

Carsten Seyer-Hansen tiltrådte som kapelmester for Københavns Drengekor og domkantor ved Københavns Domkirke 1. august 2020.

Carsten Seyer-Hansen har siden 2003 været ansat som domkantor ved Aarhus Domkirke og været kunstnerisk leder af både Skt. Clemens Drengekor og Aarhus Domkirkes Kantori. Han er tillige ansat som lektor ved Det Jyske Musikkonservatorium med hovedansvar for dirigentuddannelser på kandidat- og solistniveau. Desuden har han en omfattende freelancevirksomhed som dirigent for en række af Danmarks professionelle kor og orkestre.

Københavns Drengekor ser frem til at byde Carsten Seyer-Hansen velkommen på Sankt Annæ Gymnasium (Københavns Kommunes Sangskole), hvor Københavns Drengekor har sin base, og hvor kordrengene går i skole og får deres sanguddannelse. Samtidig ansættes Carsten Seyer-Hansen som Domkantor i Københavns Domkirke, hvor drengekoret foruden at synge til højmesserne også har en fast koncertrække.

Foto: Per Rasmussen

Christoph Eschenbach er et fænomen blandt den øverste liga af internationale dirigenter. Han hører til den tyske elite og er anerkendt verden over som både dirigent og pianist – og er elsket af publikum for hans særlige evne til altid at tilføje hans optrædener en sjælden følelsesmæssig intensitet. Eschenbach er berømt for bredden af ​​sit repertoire og dybden i sine fortolkninger. Han har haft chefdirigent-stillinger ved mange førende orkestre og opnået de højeste musikalske hædersbevisninger.

Eschenbach er uddannet i Hamborg, hvor hans to mentorer – George Szell og Herbert von Karajan – har haft en gennemgribende indflydelse på hans dirigentvirke. Han debuterede i 1975 med San Francisco Symphony Orchestra. I dag er Christoph Eschenbach yderst efterspurgt blandt verdens fineste operahuse og orkestre herunder orkestrene i Wien, Berlin, Paris, London, New York, Boston, Chicago, Los Angeles, Milano, Rom, München, Dresden, Leipzig, Madrid, Tokyo og Shanghai.

Christoph Eschenbach er i dag chefdirigent for Konzerthausorchestra Berlin. I 2017 modtog han ærestitlen fra National Symphony Orchestra i Washington efter at have tjent som chefdirigent fra 2010 til 2017. Derudover har han været chefdirigent for Orchestre de Paris (2000–2010), Philadelphia Orchestra (2003–2008), NDR Symphony Orchestra (1998–2004) og Houston Symphony (1988–1999).

Eschenbach er født i hjertet af et stormfuldt, krigshærget Europa i 1940, og hans tidlige barndom blev arret af en række personlige tragedier. Her blev musikken var hans frelser, og hans liv ændrede sig, da han begyndte at spille klaver. Nu, i en alder af 82 år, er hans skarpe kunstneriske nysgerrighed uformindsket. Han har en personlig mission om at føre den musikalske fakkel videre til den næste generation af talenter – hans opdagelser inkluderer her bl.a. pianisten Lang Lang, violinisten Julia Fischer og cellisterne Leonard Elschenbroich og Daniel Müller-Schott.

 

Christoph Gedschold er nytiltrådt chefdirigent på operaen i Leipzig fra sæson 2022/2023 og ét af de mest spændende navne blandt den kommende generation af tyske topdirigenter. I Leipzig skal Gedschold dirigere Wagners Den flyvende hollænder, Die Feen, Das Liebesverbot og en ny produktion af Lohengrin samt Puccinis Tosca og La bohème. Han skal også dirigere Elektra i Semperoper Dresden samt i 2022 deltage i det store WAGNER 22-projekt på Leipzig Opera.

Under sine klaver- og dirigentstudier i Leipzig og Hamborg optrådte Christoph Gedschold som en del af International Opera Studio i Zürich. I 2002 blev han kapelmester ved Lucerne Teatret og arbejdede bl.a. på Lucerne Festival. I 2005 assisterede han Ulf Schirmer ved Bregenz Festival og flyttede til Statsteatret i Nürnberg.

I 2009 blev han udnævnt til 1. kapelmester ved Karlsruhes Statsteater, hvor han dirigerede uropførelser af Weinbergs Passageren, Martinus Den græske passion og Strauss’ Rosenkavaleren, Wagners Mestersangerne i Nürnberg og Lohengrin samt Brittens Peter Grimes.

Christoph Gedschold har været dirigent ved Leipzig Opera siden sæson 2015/2016 og har her dirigeret premiererne på Webers Jægerbruden, Bartoks Duke Bluebeard’s Castle, Dvořáks Rusalka, Smetanas Den solgte brud, Leoncavallos Bajadser og mange flere. Derudover har han været en fast gæst ved flere store operahuse i Tyskland siden 2015, hvor han har dirigeret bl.a. Weinbergs opera Passageren på Semperoper Dresden og i Frankfurt Opera, Dvořáks Rusalka og Mozarts Tryllefløjten i Köln samt Wagners Ragnarok på Opera de Oviedo i Spanien. Dertil også Verdis Simon Boccanegra og La Traviata, Janáčeks Katja Kabanova, Puccinis Manon Lescaut og Korngolds Die tote Stadt i Hamburg Statsopera, Strauss’ Ariadne på Naxos i Frankfurt, Puccinis Turandot i Köln samt opførelser af Webers Jægerbruden, Mozarts Don Giovanni og Tryllefløjten på Semperoper i Dresden.

Ud over sit faste samarbejde med Gewandhaus Orchestra har Christoph Gedschold bl.a. dirigeret Staatskapelle Dresden, Hamburg Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, German Radio Philharmonie Saarbrücken og Gürzenich Orchestra Cologne. Dertil også optrædener med Orchester symphonique de Montrèal, Basler Sinfonieorchester og New Japan Philharmonic.

Foto: Patrick Vogel

G

Foto: Andreas Köhring

Violinist og dirigent Guy Braunstein har spillet violin siden han var seks år. Han studerede i sit hjemland Israel og senere i Amerika under ledelse af Chaim Taub og Pinchas Zukerman.

Fra en ung alder og gennem årene har han turneret som solist med dirigenter som Sir Simon Rattle, Zubin Mehta, Daniel Barenboim, Semyon Bychkov, Claudio Abbado og Andris Nelsons, for at nævne nogle få, og med orkestre som Boston Symphony Orchestra, Berliner Filharmonikerne, Israel Philharmonic, Tonhalle Orchestra Zürich, Philharmonia Orchestra og mange andre.

Guy Braunstein spiller regelmæssigt recitals og kammermusik med partnere som Yefim Bronfman, Emmanuel Axe, Yuja Wang, Lang Lang, Maurizio Pollini, Martha Argerich og mange flere.

I det sidste årti har han været meget engageret som dirigent med et stort repertoire. Han er i dag en meget anerkendt gæstedirigent samt hovedgæst hos Hamburg Filharmoniker og Trondheim Symfoniorkester. Blandt de solister, der har optrådt under ham, er Magdalena Kozena, Daniel Barenboim, Radu Lupu m.fl.

En af hans største passioner er at transskribere, arrangere og orkestrere mesterværker og præsentere dem i en anden form. I 2019 udgav han sin Tjajkovskij CD med egne arrangementer sammen med Tjajkovskijs violinkoncert.

Både som violinist og dirigent har Guy Braunstein bragt en helt ny verden af ​​repertoire af de store komponister til koncertscenen – i versioner, der aldrig før har været hørt, og som er blevet mødt med stor entusiasme blandt både orkestre, musikere og publikum.

Fra 2000-2013 var Guy Braunstein 1. koncertmester i Berliner Filharmonikerne. Fra 2003-2007 var han professor i musik ved UDK kunstuniversitetet i Berlin. I 2006 tiltrådte han posten som kunstnerisk leder af Rolandseck-festivalen, som han ledede indtil 2016. I øjeblikket er han musikchef for “ClasClas”-festivalen i Galicien, Spanien.

Guy Braunstein spiller på en sjælden violin bygget i 1679 af Francesco Ruggeiri i Cremona, Italien.

Foto: Boaz Arad

J

Joel Sandelsons engagerende og indsigtsfulde musikerskab blev anerkendt internationalt i 2021 efter at have vundet Salzburg Festival Herbert von Karajan Young Conductors Award. Han vendte tilbage til Salzburg i sommeren 2022 og fik sin roste debut med ORF Vienna Radio Symphony Orchestra. Andre højdepunkter i sæson 2022/2023 inkluderede debuter med Staatsorchester Stuttgart, Dresdner Philharmonie, BBC Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Orchestra Sinfonica di Milano og Teatro Comunale di Modena. Dertil tilbagevendende koncerter med Hallé Orchestra og Rotterdam Philharmonic Orchestra.

Joel Sandelson er for nylig debuteret succesfuldt med orkestre som bl.a. Philharmonia, Camerata Salzburg, Scottish Chamber Orchestra, Orquestra de València, Bournemouth Symphony Orchestra og Orchestra of the Eighteenth Century. I 2020 afsluttede han to sæsoner som assisterende dirigent hos BBC Scottish Symphony Orchestra og Leverhulme Conducting Fellow ved Royal Conservatoire of Scotland. Han har assisteret dirigenter som Sir Mark Elder, François-Xavier Roth, Thomas Dausgaard, Lahav Shani og Edward Gardner. Han var også grundlægger og leder af det London-baserede periodeinstrumentorkester Wond’rous Machine.

Joel Sandelson har studeret ved Cambridge University og Royal Academy of Music. Han er prisvinder ved Siemens-Hallé International Conductors Competition i 2020 samt Cambridge Universitys dirigentkonkurrence i 2014 og 2015. Han har også studeret på Tanglewood samt i masterclasses hos Sir Roger Norrington, Martyn Brabbins, Thomas Søndergård, Joseph Swensen, Jorma Panula og Mark Stringer.

Joel Sandelson er oprindelig cellist med flere tidlige solokoncerter i Wigmore Hall foruden koncerter med orkestre i Storbritannien og Europa.

Foto: Jon Holloway

L

Lan Shui har været kunstnerisk leder og chefdirigent ved Singapore Symphony Orchestra siden 1997, kunstnerisk rådgiver ved the National Taiwan Symphony Orchestra siden 2010 og fra 2007 til 2016 var han chefdirigent for Copenhagen Phil. Under Lan Shuis ledelse har Singapore Symphony Orchestra udviklet sig til et orkester i verdensklasse, og han har sammen med orkestret eksklusivaftale med pladeselskabet BIS. Han har dirigeret orkestret på flere meget roste turnéer i Tyskland, Schweiz, Japan, Kina, Hong Kong, Taiwan, Frankrig, Spanien og USA.

Som gæstedirigent har han stået i spidsen for en lang række orkestre både i USA, Canada og Europa – bl.a. LA Phil, Baltimore Symphony, Detroit Symphony, Houston Symphony, Minnesota Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester (Berlin), Göteborg Symfoniorkester samt Radioorkestrene i Frankfurt og Stuttgart. Han har optrådt på festivaler som Tanglewood, Aspen, Round Top, Eastern Music og Casals Festivalen og har været 1. gæstedirigent ved Aalborg Symfoniorkester.

Lan Shui er født i Hangzhou i Kina. Han har studeret komposition på konservatoriet i Shanghai og taget eksamen i direktion fra konservatoriet i Beijing. I 1986 fortsatte Lan Shui sine studier ved Boston University og deltog i Tanglewood Festivalen, hvor han arbejdede tæt sammen med Leonard Bernstein. Fra 1992 til 1994 var han assistent for dirigenten David Zinman ved Baltimore Symphony Orchestra. Fra 1994 til 1997 var han Neeme Järvis assistent ved Detroit Symphony og Kurt Masurs assistent ved New York Philharmonic samtidig med, at han deltog i Boulez og Cleveland Orchestras Young Conductors’ Project i Paris.

Siden 1998 har Lan Shui indspillet over 16 cd’er på pladeselskabet BIS. Cd’en Seascape, som han indspillede med Singapore Symphony Orchestra, blev valgt som én af de bedste udgivelser i 2007 af International Music Web, og cd’en Movement med DR’s Radiosymfoni blev nomineret til en grammy. Han har modtaget flere internationale priser bl.a. fra Beijing Arts Festival, New York Tcherepnin Society, Besancon dirigentkonkurrencen og Boston University (Distinguished Alumni Award).

Derudover har Lan Shui dirigeret blandt andre San Francisco Symphony, Shanghai Symphony Orchestra, Orchestra National des Pays de la Loire og Iceland Symphony Orchestra.

Foto: Anne Mie Dreves

 

P

Phillip Faber (f. 1984) er en af Danmarks fremmeste dirigenter, komponister og musikalske personligheder. Han er kendt fra bl.a. DRs fællessangsudsendelser og Den Klassiske Musikquiz, men først og fremmest er han dirigent og komponist, uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Og så hænger hans navn uløseligt sammen med DR Pigekoret, som han var chefdirigent for fra 2013 til sommeren 2023, og hvis klang og udtryk han fra begyndelsen har sat sit helt særlige præg på.

Phillip Faber er tilbagevendende gæstedirigent for DR Vokalensemblet (siden 2015), som han senest har dirigeret i ensemblets meditationskoncerter i domkirkerne i Roskilde og København, for Aalborg Symfoniorkester (siden 2019) og for Odense Symfoniorkester (siden 2022), som han bl.a. dirigerede i en række opførelser af Mozarts Requiem. I de seneste år har han desuden dirigeret koncerter og produktioner med DR SymfoniOrkestret (2017, 2018, 2019, 2022), DR UnderholdningsOrkestret (2014) og DR Koncertkoret (2014, 2015, 2017, 2018, 2019).

De kommende sæsoner byder på koncerter med DR Vokalensemblet bl.a. deres sommerkoncerter og ensemblets traditionsrige julekoncerter, Faurés Requiem med Sønderjyllands Symfoniorkester, Haydns Skabelsen med Copenhagen Phil og koncerter med Aalborg Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, Midtvest Symfoniorkester og Odense Symfoniorkester.

Phillip Faber blev i 2016 optaget i Kraks Blå Bog, han har modtaget Arne Hammelboes Mindelegat af Dansk Kapelmesterforening, DRs Sprogpris, N.F.S. Grundtvigs Pris og Solistforeningens Hæderspris foruden flere tv-priser for sin indsats for formidling af musik på tv. I 2022 modtog han KLF’S Hæderslegat og blev samme år slået til Ridder af Dannebrog.

Phillip Fabers værker udgives af Edition Wilhelm Hansen. De seneste værker tæller Mens foråret kryber frem for a cappella kor bestilt af DR Vokalensemblet, Min løgn i dit ansigt for stemme og klaver til tekster af Olga Ravn og Shattered Song for orkester til Philippine Philharmonic Orchestra. Listen af vokalværker er lang og tæller bl.a. Happy the Man til Akademisk Kor Aarhus, Herren er min hyrde til Holmens kirke, Københavnermesse til Kirkelige dage, Syv Trinitatis-Motetter til Trinitatis kirke, Kantate til tidens ende til Grundtvigs kirkes kor og barokensemble, Brorson-Requiem til Ribe Domkirke samt juleværkerne Puer Natus Est og O Magnum Mysterium.

Til film og scene har han skrevet børneoperaen Fridolin til Den Rullende Opera, musik til Copenhagen Dox-dokumentaren The Space Between Us samt musik til flere teaterforestillinger på Teater Bloom, Betty Nansen Teatret og Teaterhuset. Han har endvidere skrevet underlægnings- og titelmusikken til DR1 tv-serien Grænseland.

S

Sebastian Weigle har været chefdirigent for Yomiuri Nippon Symphony Orchestra (YNSO) i Tokyo siden sæson 2019/20. Derudover er han General Musikdirektør for Oper Frankfurt, hvor han for nylig stod i spidsen for nye produktioner af Grand Macabre og Boris Godunov foruden nyopsætninger af Lady Macbeth fra Mtsensk, Siegfried og Eugen Onegin. I sæson 2020/2021 vendte han tilbage til Wiener Staatsoper, den bayerske statsopera og til Metropolitan Opera. Ved siden af ​​sine koncerter med Frankfurt Museumsorchester optrådte han også som gæstedirigent ved Dresden Philharmonie.

Efter adskillige succesrige produktioner i Oper Frankfurt – herunder Die Frau ohne Schatten, der gav ham nomineringen som ‘Årets dirigent’ ved det prestigefyldte tidsskrift Opernwelt i 2003 – blev Sebastian Weigle musikchef fra sæson ​​2008/2009. Fra 2004 til 2009 var han også musikchef ved Gran Teatre del Liceu i Barcelona, ​​hvor hans Parsifal i 2005 blev tildelt ‘Årets bedste produktion’, og i 2006 blev Weigle selv tildelt æren som ‘Årets dirigent’ på baggrund af hans dirigentvirke af Die tote Stadt. I sommeren 2007 debuterede han på Bayreuther Festspiele med en ny produktion af Mestersangerne i Nürnberg.

Sebastian Weigles mange gæsteforpligtelser har ført ham til operahusene i Berlin, München, Hamborg, Dresden, Zürich og Mannheim, til Wiener Staatsoper såvel som Volksoper, New York Metropolitan Opera og Tokyo. På koncertscener har han dirigeret kendte orkestre som radioorkestrene i Berlin, München, Wien og Stuttgart, Bamberger Symphoniker og alle de store skandinaviske orkestre. Derudover har han dirigeret over hele verden og holdt koncerter i byer som Tokyo, Chicago og Melbourne. Han har flere udgivelse bag sig af bl.a. Beethoven, Mozart og Rott.

Sebastian Weigle blev født i Berlin i 1961 og studerede horn, klaver og direktion ved Musikakademiet Hanns Eisler og blev udnævnt til solohornist ved Staatskapelle Berlin i 1982. I 1987 grundlagde han Kammerkoret Berlin og var kunstnerisk leder af Neues Berliner Kammerorchester. Han blev senere Musikdirektør for Junge Philharmonie Brandenburg i 1997. Fra 1997 til 2002 var han Staatskapellmeister i Berliner Staatsoper.

Foto: Kirsten Bucher

T

Danske Thomas Dausgaard er internationalt anerkendt som en kunstner “med en enorm overbevisning og et uhyrligt godt musikerskab” (Europadisc), kendt for sin kreativitet og innovation inden for programmering, et omfattende katalog med anmelderroste optagelser og for sine “livsbekræftende … og sublime…” koncerter (The Times). Han brænder for musikkens engagement i samfundet og vor tids problemstillinger og ser dets relevans og potentiale som en vital og innovativ kraft i livet for nuværende og fremtidige generationer.

Thomas Dausgaard afsluttede for nylig sin succesfulde periode som chefdirigent for BBC Scottish Symphony Orchestra (2016-2022). Han har også titler som æresdirigent for det svenske kammerorkester (hvor han var chefdirigent fra 1997 til 2019), æresdirigent for DR SymfoniOrkestret (hvor han var hovedgæstedirigent fra 2001 til 2004 og chefdirigent fra 2004 til 2011) samt æresdirigent for Orchestra della Toscana. Derudover var han tidligere hovedgæstedirigent (2014-2019) og musikdirektør (2019-2022) for Seattle Symphony. 

Udvalgte højdepunkter i Thomas Dausgaards 2022/2023-sæson inkluderer længe ventede returkoncerter med Tokyo Metropolitan og KBS Symphony Orchestra (Sydkorea), symfoniorkestrene i Bruxelles, Dresden og Wrocław, Copenhagen Phil, Luzerner Sinfonieorchester, Brucknerhaus Linz, Orchestre de Chambre de Paris og Orquesta Sinfónica y Coro de RTVE.

Har har udgivet over 70 albums bl.a. på BIS og Dacapo inklusiv komplette cyklusser af symfonier af Beethoven, Schubert, Schumann og Rued Langgaard samt værker af Pelle Gudmundsen-Holmgreen med BBC Symphony Orchestra for Dacapo. “Opening Doors”, hans serie for BIS med det svenske kammerorkester, har konsekvent modtaget anmelderros. Hans har udgivet et rost album med Mahlers symfoni nr. 10 sammen med Seattle Symphony, en Brahms-cyklus med det svenske kammerorkester samt et projekt, der kombinerer Bachs Brandenburg-koncert med et sæt af seks nyligt bestilte ledsagerværker.

Thomas Dausgaard er blevet tildelt ridderkorset af H.M. Dronning Margrethe og valgt til Royal Academy of Music i Sverige. Foruden musik interesserer han sig for arkitektur, landskab og er fascineret af fjerntliggende samfunds liv og kulturer. 

Foto: Thomas Grøndahl

Toshiyuki Kamioka tiltrådte som Copenhagen Phils chefdirigent fra sæson 2016/2017 for en seksårig periode.

Toshiyuki Kamioka er født i 1960 i Tokyo, hvor han har studeret direktion, komposition samt klaver og violin på National University of Fine Arts & Music. I 1982 blev han belønnet med den eftertragtede ’Ataka Prize’, og to år senere modtog han et Rotary legat til at studere direktion hos Klauspeter Seibel på kon­ser­va­to­riet i Hamborg.

I 1987 havde han opnået en stilling som le­ktor i kam­mer­mu­sik og ak­kom­pag­ne­ment på Kon­ser­va­to­riet i Ham­borg, og i sæson 2000/2001 blev han pro­fes­sor for ope­ra­klas­ser­ne på Frank­furt-am-Main Kon­ser­va­to­riet. Siden efter­år­et 2004 har han været pro­fes­sor på Hoch­schu­le für Musik Saar i Saar­brück­en, hvor han ar­bej­der med ud­vik­ling­en af den kom­men­de diri­gent­­ge­ne­ra­tion – en opgave, der holder ham skarp og pro­­fes­sio­nel helt ud i fingerspidserne.

Toshiyuki Kamioka fik sin første teatererfaring som repetitør for solister og som kapelmester ved Städtische Bühnen i Kiel. Fra 1992 til 1996 var han 1. Kapelmester ved Aalto Theater i Essen. Mellem 1996 og 2004 var han Generalmusikdirektør i Hessisches Staatstheater i Wiesbaden. I løbet af de otte sæsoner fra 1998 til 2006 var Kamioka chefdirigent for Nordwest-deutsche Philharmonie i Herford og blev samtidig regelmæssigt inviteret til at turnere i Tyskland og i udlandet. Koncerter med ensembler som fx NHK Symphony Orchestra i Tokyo og Bamberg Symphony Orchestra har givet Kamioka et internationalt ry, hvor både pressen og offentligheden har rost ham for hans sofistikerede musikalske fortolkninger. Udover hans dirigentengagementer optræder Toshiyuki Kamioka jævnligt som en subtil og virtuos klaversolist.

Toshiyuki Kamioka blev Generalmusikdirektør for Wuppertal Symfoniorkester i sæson 2004/2005 og blev fra sæson 2009/2010 til­lige chef­di­ri­gent og kunst­ne­risk leder her. Under hans stafet har Wuppertal Sym­fo­ni­or­kes­ter udviklet sig be­tyd­e­ligt både mu­si­kalsk og tek­nisk til et or­ke­ster i top­klasse. Kamioka har samtidig fungeret som General­mu­sik­di­rek­tør for Saar­länd­isches Staats­theater i Saar­brück­en sid­en sæ­son 2009/2010 ind­til som­mer­en 2014. Siden 2014/2015 har han været General­musik­di­rek­tør og opera­chef på Wup­per­tal­er Bühnen und Sin­fo­nie­or­che­ster GmbH.

I 2010 modtog Toshiyuki Kamioka ’Von der Heydt-Kulturpreis’ i Wuppertal. I begyndelsen af 2011 tildelte Music Pen-Club Japan ham en ’koncert Prize’ for sit arbejde som dirigent for japanske orkestre samt for at have turneret i Japan med Wuppertal Symfoniorkester.

Augustinus Fonden støtter ansættelsen af Toshiyuki Kamioka som Copenhagen Phils chefdirigent.

Foto: Kim Matthäi-Leland