Solister

 

 

 

A

B

Budapest Bár er et af Ungarns førende bands, som regelmæssigt optræder på udsolgte klubber, teatre, koncertsale og festivaler med kapacitet fra 800 til 5000 i Budapest og omegn. Gruppen er en berusende musikalsk cocktail af sigøjervirtuositet blandet med rock’n’roll-energi, der fremkalder ånden fra Centraleuropas gyldne cafétid, hvor sigøjnermusikere spillede alt fra chansons til filmsalmer og jazz. Budapest Bárs varemærke er i dag sigøjnerarrangementer af hjerteskærende og hjertevarmende kendte og populære sange, der genfortolkes ind i sigøjnermusikken kombineret med elementer af jazz, pop, rock, klezmer og mange andre musikgenrer.

Budapest Bár var oprindelig en samling af kultiske figurer fra den ungarske rockmusik, der i 2007 gik sammen omkring grundlægger Róbert Farkas’ orkester. Intensionen var at give nye impulser til sigøjnermusikken ved at holde de gamle traditioner i live og forny dem. I dag er gruppen en del af offentlige bevidsthed og kultur i Ungarn blandt både unge og ældre lyttere. Mange gamle sange er blevet støvet af, glemte sange er blevet genoplivet, velkendte numre er blevet iklædt nye klæder, og for nylig er der også blevet skrevet mange nye sange. Det hele dygtigt arrangeret med sigøjnermusik som akkompagnement. For Budapest Bár zigzager mellem musikalske stilarter og tager dig ud af hverdagens dagligdag – det er glad musik til åbne ører!

Medlemmer: Róbert Farkas (violin, guitar), Sándor Ürmös (cimbalom), Károly Ökrös (harmonium), Richárd Farkas (kontrabas), Bence Kisvári (trommer)

Vokal: Dóri Behumi, Frenk, András Keleti, Tibor Kiss, Bori Rutkai, Krisztián Szücs. 

C

Den svenske tenor, Conny Thimander, modtog sin Master of Arts-grad fra Operahögskolan i Stockholm. Han har fået 2. prisen i Gösta Winbergh Award konkurrencen samt det svenske Wagner Selskabs Bayreuth-stipendium.

Sæsonen 2024/2025 vil byde på roller som ’Narraboth’ i Salome på Malmö Opera, ’Julian’ i Snøsystern på Malmö Opera og ’Brighella’ i Ariadne på Naxos på Teater Wielki.

Med en usædvanlig scenisk tilstedeværelse har han haft roller som fløjtenist i Peter Halls fortolkning af En Skærsommernatsdrøm på Malmö Opera (2021), politibetjent i Sjostakovitjs Næsen på Det Kgl. Teater (2022), ’Orfeo’ i en nyfortolkning af Orfeo med Copenhagen Phil i Christian Lollikes iscenesættelse på Sort/Hvid (2023), ’Pong’ i Turandot på Malmö Opera (2024) og Den Kgl. Svenske Opera (2013), ’Merkur’ i Orfeus i Underverdenen på Malmö Opera (2020), ’Phillip von Hessen’ i Luther-operaen Schlagt sie tot! på Malmö Opera (2019), ’Den Hellige Tåbe’ i Musorgskijs Boris Godunov instrueret af Peter Konwitschny på Göteborgs Opera (2018), ’Tanzmeister’ og ’Scaramuccio’ i Ariadne på Naxos på Göteborgs Opera (2018), ’Remendado’ i Carmen på Malmö Opera (2018) og Den Kgl. Svenske Opera (2012) m.fl.

På koncertscenerne har han optrådt med de fleste større oratorier, hvor rollen som Evangelist i Bachs passioner er blevet en af hans specialiteter. Han har bl.a. optrådt i Berliner Philharmonie, Royal Albert Hall, Tokyo Bunka Kaikan og Gulbenkian-fondens koncertsal i Lissabon sammen med Staatskapelle Berlin, Sveriges Radio Choir & Orchestra, Gulbenkian-fondens orkester og kor, Aalborg Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, Copenhagen Phil, Malmö Symfoniorkester, Helsinki Baroque Orchestra, Eric Ericson Kammerkor og Københavns Drengekor.

Siden 1965, hvor dirigent Per Enevold grundlagde koret, har kammerkoret Camerata været en central aktør i det københavnske kor- og musikliv. Camerata er et af Danmarks bedste kor med et højt aktivitetsniveau. Repertoiret spænder vidt og kommer ud i alle kroge af den klassiske a cappella kormusik. Koret er bl.a. kendt for sine fornyelser af den danske korlyrik og fortolkninger af moderne nordiske komponister. Koret indspiller ofte musik af danske komponister og til tekster af danske digtere. Koret opfører også jævnligt store oratorieværker. Især Händels Messias er en københavnerfavorit.

Kammerkoret Camerata er en populær samarbejdspartner, når byens orkestre programsætter korværker. Dette har ført til flere koncerter med Copenhagen Phil, Den Kgl. Danske Opera og DR Symfoniorkestret.

Kammerkoret Camerata ynder også at rejse ud i verden. Destinationer som Sydamerika, Australien, Japan og USA er blandt blot nogle af de, som koret har haft som mål for turnéer og konkurrencer. At komme ud i verden og vise, hvad den danske og skandinaviske kortradition har at byde på, har altid været på korets ønskeliste. Dette naturligvis sammen med det at hjemtage inspiration og lærring fra andre traditioner – menneskeligt såvel som musikalsk.

Siden begyndelsen har det været en del af korets DNA at tage livtag med nogle af de store passioner og oratorier – dette som regel med byens fineste musikere og solister kendt som ’Camerata Kor og orkester’.

G

Graabrødre Kammerkor er blandt de rigtig gode kammerkor i Danmark. Siden korets stiftelse i 1995 har koret været i konstant musikalsk udvikling. Udgangspunktet er den ældre europæiske kirkemusik fra renæssancen og barokken, men sideløbende fordyber koret sig også i et varieret udvalg af nyere værker og moderne musik.

Koret øver i Holmens Kirke i København og består af ca. 20 sangere i alderen 29-59 år. Ved siden af det seriøse arbejde i øvelokalet har sangerne et berigende socialt fællesskab, som også smitter af på musikken.

Kormusikkens a capella-univers er Graabrødre Kammerkors fundament, men mindst en gang om året opfører koret et større værk med musi- kere og solister, f.eks. h-mol-messen af Bach.

Koncertaktiviteten er høj, og det bliver som regel til 10-15 koncerter om året. En håndfuld af dem afholdes på koncertrejser rundt omkring i Danmark eller i udlandet. Koret har blandt andet sunget i Provence, på Færøerne, på Bornholm og Christians Ø, i Gedächtniskirche i Berlin og i Notre Dame i Paris.

Indimellem deltager koret i internationale korkonkurrencer, og det har været med stor succes. I 2011 vandt koret to guldmedaljer ved den internationale korfestival i Tampere, Finland. I 2007 vandt koret guld i kategorien Kammerkor ved den internationale korkonkurrence i Venedig og fik yderligere tildelt en specialpris for det moderne værk Wie ein Kind af Per Nørgaard. Tidligere er koret også blevet præmieret ved Johannes-Brahms korkonkurrencen i Wernigerode i Tyskland i 2005, ved konkurrencen i Flanders-Maasmechelen i Belgien i 2001 og ved konkurrencen Crystal Chor i Tjekkiet i 1999.

Koret blev stiftet af de to organister Jakob Lorentzen og Mads Høck.

Den unge danske pianist Gustav Piekut “rammer plet mellem teknisk præcision og henkastet brillans” (BBC Music Magazine) og er “en sand musikalsk poet, en ægte lydkunstner” (Pizzicato Magazine). Hans fortolkninger har høstet store roser og er af musikkritikere blevet anerkendt for deres teknik, intelligens, ynde og styrke. Piekut optræder som solist med betydelige symfoniorkestre og spiller solorecitals i ind- og udland. Han har indspillet internationalt anerkendte album på bl.a. Naxos Records, herunder det seneste, Towards the Flame, der blev nomineret til International Classical Music Awards 2022. Albummet præsenterer en hidtil uhørt sammensætning af virtuos klavermusik af komponisterne Rued Langgaard og Aleksander Skrjabin. “Piekut imponerer i sine fortolkninger med nervøst flimrende patos på opløsningens rand,” skrev Frankfurter Allgemeine Zeitung efter en recital med denne musik. Herudover er Piekut en aktiv kammermusiker og kunstnerisk leder af Festival & Friends, en årligt tilbagevendende musikfestival i København for klassisk musik og meget mere.

Blandt højdepunkterne i sæsonen 2023-24 kan nævnes solistoptrædener med Århus Symfoniorkester, Magdeburgische Philharmonie, State Slovak Orchestra Kosice og Sønderjyllands Symfoniorkester i klaverkoncerter af Beethoven, Prokofiev, Chopin og Gershwin. Piekut optræder desuden på adskillige vigtige musikfestivaler, heriblandt Mecklenburg-Vorpommern Festspiele i Tyskland, Hindsgavl Festival i Danmark, En Blanc et Noir i Frankrig og Pianister på Trollhaugen i Norge.

Piekut blev født i Aalborg i 1995 til en akademikerfamilie, opdagede klaveret som seksårig og blev straks forelsket i klassisk musik. Under sine tidlige studier hos Martin Lysholm Jepsen på Klaverskolen Gradus vandt han hurtigt alle nationale ungdomskonkurrencer i Danmark og blev nogle år efter optaget på Berlins Universität der Künste hos Professor Klaus Hellwig og senere hos Professor Jens Elvekjær på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. I Tyskland vandt han det prestigefulde Studienstiftung-stipendium og tog priser ved adskillige internationale konkurrencer, heriblandt KlavierOlymp Bad Kissingen, Dublin International Piano Competition og Aarhus International Piano Competition. I 2018 udgav han også sit første album, hvor han indspillede et af klaverlitteraturens hovedværker, Beethovens timelange Diabelli-Variationer. Dette album indbragte ham Musikanmelderringens Kunstnerpris og modtog international respons. “Den unge dansker er risikoen værd,” skrev det britiske magasin Pianist i en anmeldelse med topkarakter; “[han] giver lytteren en stadig mere bevægende rejse gennem Beethovens udfordrende landskab.”

Herhjemme fremmanede Piekuts fortolkning af Rachmaninovs krævende 3. klaverkoncert med Copenhagen Phil i Tivolis Koncertsal “de vildeste, ukontrollerede følelser i et utal af skift” og “affødte et publikumsbrøl sjældent hørt” (Politiken). Han har vundet DR P2’s Talentpris, Gladsaxe Musikpris, Léonie Sonnings Talentpris, Wilhelm Hansen Fondens Hæderslegat og Reinh. Van Hauens Musiklegat. Han støttes generøst af Augustinus Fonden med et karrierestipendium samt lån af et Steinway & Sons-flygel til sit daglige musikalske arbejde.

Foto: Kim Matthäi Leland

H

Kammerkoret Hymnia blev stiftet i 1983 og består af ca. 28 sangere, hvoraf mange beskæftiger sig med musik på et højt kunstnerisk niveau både gennem deres arbejde og i fritiden. Medlemmerne spænder vidt i alder; fra de unge kræfter til dem, der har været med fra begyndelsen.

Under ledelse af Flemming Windekilde har ensemblet etableret sig som en betydelig og anerkendt del af den danske korelite med stor koncertvirksomhed og deltagelse i festivaler og konkurrencer både inden- og udenlands, hvor koret har vundet adskillige priser.

Koret har udgivet flere cd’er med dansk og udenlandsk kormusik bl.a. dobbelt-cd’en Sing Noel! med dansk og international julemusik.

Hymnia har specialiseret sig i opførelser af nyere og ofte meget kompliceret kompositionsmusik. Korets repertoire omfatter navnlig korværker fra dette århundrede og sjældnere opførte a cappella-værker. Koret lægger vægt på at samarbejde med danske komponister og har gennem årene præsenteret ny dansk musik bl.a. ved mange uropførelser.

Hymnia er et aktivt kor. Koret har en årlig øveweekend udover den ugentlige aftenprøve, hvor den kommende sæsons repertoire indøves. Hver sommer rejser koret for at deltage i konkurrencer og festivaler rundt omkring i Europa. I 2019 var koret i Firenze og i 2020 Litauen. Normalt giver Hymnia 12-15 koncerter årligt med varieret repertoire.

Også i udlandet har Hymnia slået sit navn fast. Koret har siden 1987 flittigt deltaget i internationale korfestivaler og konkurrencer rundt om i Europa og vundet en lang række førstepriser, bl.a. i Arnhem (Holland), Debrecen (Ungarn), Arezzo (Italien), Spittal (Østrig), Gorizia (Italien), Llangollen (Wales) og Pardubice i (Tjekkiet). I 2005 vandt koret to 1. priser ved den 4. Internationale Johannes Brahms Chorfestival i den tyske by Wernigerode – dels i kategorien Kammerkor og dels den samlede 1. pris (Grand Prix).

J

Jens Søndergaard er født i Herning og var som dreng medlem af drengekoret i Herning. Samtidig med, at han studerede på Operaakademiet, var han kortvarigt semiprofessionel fodboldspiller i Fremad Amager, men besluttede at fokusere sin energi på en karriere som operasanger.

Jens Søndergaard er uddannet fra Operaakademiet i 2003 og debuterede fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums solistklasse i 2005. I 2013 færdiggjorde han sin Masteruddannelse i Elitesangs-pædagogik. Fra 2004-2007 var Jens ansat som en del af solistensemblet på Das Deutsche Nationaltheater i Weimar. Fra 2007 arbejdede han som freelance sanger og har medvirket som gæst i produktioner hos Oper Halle, Den Norske Opera, St. Gallen, Den Jyske Opera, Operaen i Midten, Aarhus Sommeropera, Undergrunden, Den Fynske Opera, Det Kgl. Teater og Den Ny Opera i Esbjerg.

I august 2020 blev Jens Søndergaard fast medlem af solistensemblet på Det Kgl. Teater. På Det Kgl. Teater har han sunget partier som ’Kurwenal’ i Tristan og Isolde, titelrollen i Eugen Onegin, ’Amonasro’ i Aida, ’Sharpless’ i Madame Butterfly, ’Balstrode’ i Peter Grimes, ’Escamillo’ i Carmen, ’Scarpia’ i Tosca og ’Schaunard’ i La bohème.

Han har desuden en omfattende karriere som koncertsanger og har optrådt med alle de store orkestre i Danmark i værker som Ein deutsches Requiem, Messias samt Matthæus– og Johannes-passionerne.

Jens Søndergaard har modtaget adskillige priser herunder Aksel Schiøtz Prisen og Aalborg Operapris. Siden 2012 har han arbejdet som sanglærer på MGK Frederiksberg og siden også på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet.

K

Københavns Drengekor – Det Kongelige Kantori blev grundlagt i 1924 af Mogens Wöldike. I 1929 oprettede Københavns Kommune en Sangskole til koret, det nuværende Sankt Annæ Gymnasium. Siden 1959 har koret været tilknyttet Københavns Domkirke. I 2020 er Carsten Seyer-Hansen tiltrådt som ny kunstnerisk leder for koret.

I 1998 gav HM Dronningen bemyndigelse til at benytte titlen Det Kongelige Kantori, og i dag kan koret ofte opleves ved begivenheder i og omkring kongehuset. Senest har koret således medvirket ved fejringen af HKH Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag i maj 2018.

Københavns Drengekor har rejst i hele verden og har givet koncerter på steder som Sydney Opera House, Teatro alla Scala i Milano, Notre Dame i Paris, Kings College i Cambridge og Westminster Abbey i London. Senest i maj 2019 har koret bl.a. givet koncert i Shanghai Oriental Art Center og Beijing Concert Hall.

Korets omfattende virke og høje kunstneriske niveau har betydet, at personligheder som Benjamin Britten, Raphael Kubelik, Sir Andrew Davies og Paul McCreesh har været at finde på dirigentpodiet. Store skandinaviske komponister som Poul Ruders, Per Nørgård, Knut Nystedt, Sven-David Sandström og Palle Mikkelborg har alle skrevet værker dedikeret til Københavns Drengekor.

Københavns Drengekor har jævnlige samarbejder med Det Kgl. Teater, DR SymfoniOrkestret, Copenhagen Phil og Københavns Barokensemble, der består af barokspecialister fra hele Norden. Med få undtagelser har koret medvirket ved Copenhagen Phils opførelse af Bachs Juleoratorium hvert år siden 1974.

Foto: Kim Matthäi Leland

L

Sopranen Lina Johnson har en naturlig scenepersonlighed og en smuk, blød, klar og udtryksfuld lyrisk koloratursangstemme. Hendes operakarriere omfatter optrædener med soubrette, lyrisk koloratursang og belcanto-repertoire samt koncertrepertoire som Mozarts koncertarier, Brahms’ Requiem, Händels Messias og Orffs Carmina Burana.

Lina Johnson optræder regelmæssigt med kirkemusik, liedrecitals og nutidig musik på koncertsteder primært rundt om i Europa. Hun har optrådt som solist med DR Symfoniorkestret, Bergen Filharmoniske Orkester, Trondheim Symfoniorkester, Stavanger Symfoniorkester, Copenhagen Phil, Aarhus Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester, Jenaer Filharmonie, Hamburger Camerata og Novaya Russia Orchestra.

I 2019 udgav hun albummet Face to Face på Amchara/Naxos-etiketten, som modtog stor anmelderros. I 2020 blev albummet A Quiet Beauty udgivet på pladeselskabet LAWO.

M

Mathias Hammer (f. 1982) er TV- og radiovært, pianist og musikformidler. Han er uddannet klassisk pianist med debut fra Det jyske Musikkonservatoriums solistklasse i 2011.

Siden 2010 har Mathias Hammer været musikformidler i DR. Som radiovært præsenterer han bl.a. DR SymfoniOrkestrets Torsdagskoncerter. Han er den ene halvdel af programmet Hammer og Cilius, og han står bag en række podcast-serier om bl.a. Beethoven, Carl Nielsen og Niels w. Gade, som har været nomineret til de internationale radiopriser Prix Europa og Prix Italia.

På TV er Mathias Hammer holdkaptajn i Den Klassiske Musikquiz, ligesom han har var vært på bl.a. Danmark synger julen ind, Orkestret flytter ind, DR2 bringer kulturen ud og fællessangsmaratonet Live fra Højskolesangbogen.

Mathias Hammer har et alsidigt virke som scenevært. Han har været konferencier for hovedparten af landets symfoniorkestre og kammerensembler, og han er fast vært for bl.a. Hindsgavl festival, Copenhagen Opera festival, Stjernestunder i Tivoli og Frederiksværk Musikfestival. Desuden er han foredragsholder og formidler klassisk musik over hele landet.

Mathias Hammer har også et bankende hjerte for den danske sang. Han er flittig arrangør og akkompagnatør til fællessangaftener og har siddet i det udvalg, der har revideret den nye 19. udgave af Højskolesangbogen.

Sopranen Mojca Erdmann er rost af kritikere og elsket af publikum for sin toneskønhed og sit upåklagelige musikerskab, og hun er en hastigt stigende stjerne på den internationale musikscene. Om hendes tilbagevenden til Metropolitan Operaen i 2012 skrev New York Times: “Mojca Erdmann bragte en sød, forførende stemme og en ærbar oprigtighed til Susanna”. Hun er kendt for sin alsidighed i repertoiret lige fra barok til moderne musik, og er af BBC Music Magazine blevet rost som en “gudsbenådet fortolker.

Mojca Erdmann startede sin sæson 2018/2019 med at besøge DR SymfoniOrkestret og tog senere til Tokyo, hvor hun optrådte sammen med Bach Collegium Japan. I efteråret samme sæson turnerede hun med Israel Philharmonic under ledelse af ​​Maestro Zubin Mehta med Mozarts Kroningsmesse. Yderligere koncertengagementer bragte hende til Zürich, München, Dresden, Bremen, Heilbronn, Hof, Linz og Salzburg med Mahlers symfoni nr. 4, Haydns Skabelsen og Brahms’ Requiem for blot at nævne nogle få højdepunkter. I den berømte Boulezsaal i Berlin sang hun en recital med Malcolm Martineau i et Lieder-program af Franz Schubert.

På operascenen har Mojca Erdmann medvirket i uropførelsen af ​​Jörg Widmanns Babylon på Berlins Statsopera samt i Falstaff på Dallas Opera.

I sæson 2017/2018 debuterede Mojca Erdmann med Houston Symphony Orchestra med hun Dvoráks Te Deum samt med Mahlers symfoni nr. 4 under Andrés Orozco-Estradas ledelse, inden hun tog til Japan og sang Bergs Lulu i Tokyos NHK Hall. Hun var en del af WDR Rundfunkorchesters 70 års jubilæumsgalla og sang verdenspremieren på Aribert Reimanns nye værk sammen med Kuss Quartett i Hannover, Amsterdam og Berlin. På operascenen kunne man høre den alsidige sopran som ‘Claudia’ i Toshio Hosokawas Stilles Meer på Staatsoper Hamburg under ledelse af Kent Nagano. Mojca Erdmann sang også verdenspremieren på Miroslva Srnkas nye opera South Pole sammen med Thomas Hampson og Rolando Villazón ved Bayerische Staatsoper München samt Wolfgang Rihms Proserpina på Teatro dell’Opera di Roma.

Foto: Felix Broede

Musica Ficta er et professionelt vokalensemble, dannet i 1996 af komponisten og dirigenten Bo Holten. Her har han realiseret sin vision om et fleksibelt og projektorienteret ensemble, hvor den virtuose ensemblesang i alle dens afskygninger står i centrum.

Musica Ficta favner et meget bredt repertoire. Ensemblets speciale er dog musik fra Middelalderen og Renæssancen, hvor komponisterne ikke skrev deres store værker for symfoniorkestre, men for den menneskelige stemme. Musica Fictas kunstneriske leder og dirigent, Bo Holten, er blandt verdens førende på dette felt.

De seneste år har Bo Holtens interesse især kredset om den ekstreme renæssancekomponist Carlo Gesualdo (1566-1613), hvis atonale og dissonante madrigaler er blevet en tilbagevendende og yderst anerkendt del af Musica Fictas repertoire. Musica Ficta betragter endvidere arbejdet med den danske sangskat som en central del af sit virke. Cd’erne med danske sange har gjort Musica Ficta til Danmarks mest sælgende klassiske ensemble, og ensemblet turnerer hvert år landet rundt for at udbrede og fastholde kendskabet til både de kendte og de mindre kendte egne af den danske sangskat.

I Musica Ficta giver selv det mindste projekt anledning til stor fordybelse. Med Bo Holtens dybtgående kendskab til den europæiske musik- og kulturhistorie bliver alle koncerter gennemført i et bestemt tematisk perspektiv. Hver koncert er en rejse ind i en tid, en epoke eller en kunstnerpersonlighed.

Musica Ficta består af en kernegruppe på 12 af Danmarks bedste ensemblesangere, men det er altid de enkelte opgaver, som afgør ensemblets størrelse og stemmesammensætning. På den måde kan man opleve Musica Ficta med alt fra tre damestemmer til en barokbesætning på 16 sangere.

Begrebet ‘Musica Ficta’ refererer til den praksis i den tidlige musik, hvor sangerne selv indsætter løse fortegn i satsen. Selv mener koret, at dette retter opmærksomheden mod, at det musikalske værk i sidste ende skabes af de udøvende selv – og at det rækker ud over det nedskrevne.

S

Sibylle Glosted er en ung dansk koloratursopran. Opvokset i en musikalsk og kunstnerisk familie begyndte hun sin egen musikalske karriere i en ung alder. I løbet af de tre år på The Musical Academy optrådte hun i delen af ​​La Princesse i L’Enfant et les Sortiléges af Ravel, ved fejringen af ​​Ib Nørholms 80 års fødselsdag og repræsenterede The Musical Academy ved den årlige PULSAR festival i København. Efter sin bachelorgrad fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2013 bestod hun auditionerne på Opera University College i Stockholm, hvorfra hun dimitterede i 2016.

Sibylle Glosted startede sit år 2022 med en stor turné med nytårskoncerter med Promenadeorkestret Lauseniana rundt omkring i Danmark. I marts 2021 fik hun sin internationale debut på Konzert Theater Bern som kvindekor i The Rape of Lucretia af Benjamin Britten. Hendes andre nylige og fremtidige engagementer omfatter ‘Elettra’ i Idomeneo hos operakompagniet Kamraterna, ‘Echo’ i Ariadne på Naxos ved Den Kgl. Opera København, ‘Charlotte’ i Sovedrikken, ‘Sophie Scholl’ i Zimmermanns Die Weisse Rose på Den Fynske Opera og ‘Juliette’ i Romeo & Juliette af Gounod på Operaen i Midten. Næste stop er Malmø Opera, hvor hun synger den kvindelige hovedrolle ‘Marguerite’ i Faust i en omskrevet udgave med musik kun komponeret af kvindelige komponister fra Gounods leveperiode.

Direkte efter sin eksamen fra Operaskolen i Stockholm debuterede Sibylle Glosted med succes i Ophélia-delen i den nyskrevne opera Hamlet in Absentia af islandske Hugi Gudmundsson med verdenspremiere på Kronborg Slot. I samme periode modtog hun prisen som ‘Årets Unge Operatalent’ fra Copenhagen Opera Festival. Hun sang en solokoncert akkompagneret af  pianist Ulrich Stærk, og hun deltog i Final Concert of Copenhagen Opera Festival akkompagneret af Malmö Opera Orchestra under ledelse af Kristiina Poska.

Sophie Haagens stemme er blevet sammenlignet med ’sort fløjl’, og hun er blevet rost for sin karakteristiske klang og fleksibilitet. Hun er allerede ved at etablere sig som en efterspurgt mezzosopran i store dele af verden.

Sophie Haagen har studeret sang på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium på både bachelor- og kandidatniveau. Herefter blev hun optaget på Det Kgl. Teaters operaakademi, hvorfra hun blev færdiguddannet som solist i 2021. Hun har også studeret på Eastman School of Music ved University of Rochester i New York og på School of the Aspen Music Festival i Colorado.

I oktober 2019 modtog hun førsteprisen sammen med pianisten Elias Holm ved Copenhagen Lied Duo Competition. Hun er en erfaren oratoriesangerinde, koncertartist og recitalist. Hendes årlige optrædener på Copenhagen Opera Festival har udstyret hende med vital erfaring inden for samtidsmusik og fordybende og stedsspecifikke forestillinger.

Sophie Haagen har deltaget i masterclasses med fornemme sangere, pianister og vokaltrænere herunder Matthew Rose, Gregory Lamar, Bo Skovhus, Michael Eliasen, Andreas Haefliger og Anne Sophie von Otter. I New York arbejdede hun sammen med dirigenten Benton Hess og instruktøren Steven Daigle og i Aspen med Edward Berkeley.

Sophie Haagen modtog Léonie Sonnings Talentpris 2021 og er modtager af et stipendium for nye talentfulde sangere hos The International Association of Richard Wagner-selskabet Beyreuth 2022.

T

Tanja Zapolskis talent er umuligt at overhøre. Hun er et naturtalent og en ren generator af musikalsk energi.” Jyllands Posten

Tanja Zapolski er en af Danmarks fremtrædende klassiske pianister, som forbløffer publikum i ind- og udlandet med sin virtuose spilleteknik og stærke musikalske udtryk. Med ukrainske rødder debuterede hun som solist med orkester allerede som 8-årig. Da hun som 12-årig flyttede til Danmark, blev hun optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium som 15-årig, hvor hun studerede hos Anne Øland og Amalie Malling.

Tanja Zapolski har optrådt som solist med førende orkestre under ledelse af prominente dirigenter i både Danmark og udlandet. Hun har spillet med Sir Simon Rattle og optrådt sammen med den legendariske komponist Philip Glass. Hendes repertoire spænder bredt fra barok og wienerklassisk musik til romantisk, moderne kompositionsmusik, minimalistisk musik, samt pop og elektronisk musik. Hun har optrådt på store festivaler, herunder både klassiske scener og Roskilde Festival og jazzscener, og har været aktiv i utallige kammermusikgrupper med nogle af verdens bedste musikere, hun har indspillet en masse teater og filmmusik.

Tanja Zapolski har modtaget en lang række priser og hædersbevisninger herunder Gladsaxe Musik Prisen, Wilhelm Hansens Pris og Victor Borge Prisen. I 2019 blev hun optaget i Kraks Blå Bog. Udover sin koncertvirksomhed er hun aktiv i medierne, optræder som jurymedlem i musikkonkurrencer og deltager regelmæssigt i TV-programmer som Den Klassiske Musikquiz og Piano.