Solister

 

 

 

A

Angela Hewitt indtager en unik position blandt nutidens førende pianister. Med et vidtfavnende repertoire og hyppige koncertptrædener med store orkestre i hele Europa, Amerika og Asien er hun også en prisvindende pladekunstner, hvis opførelser af Bach har etableret hende som en førende Bach-fortolker. I 2020 modtog hun byens Leipzigs ‘Bach-medalje’ – en kæmpe ære, og som første gang i sin 17-årige historie blev tildelt en kvinde.

I september 2016 påbegyndte Hewitt sin ‘Bach Odyssey’ og udførte Bachs komplette værker i en serie på 12 recitals. Den blev præsenteret i Londons Wigmore Hall, New Yorks 92nd Street Y samt i Ottawa, Tokyo og Firenze. Efter hendes optræden med ​​den komplette Das Wohltemperierte Klavier på Edinburgh Festival 2019 skrev ​​London Times: “…friskheden af ​​Hewitts spil fik det til at lyde, som om ingen havde spillet denne musik før.”

Hewitts prisvindende cyklus for Hyperion Records af alle Bachs store værker er blevet beskrevet som “en af ​​vor tids plade-herligheder” (The Sunday Times). Hendes diskografi omfatter også albums af Couperin, Rameau, Scarlatti, Mozart, Chopin, Schumann, Liszt, Fauré, Debussy, Chabrier, Ravel, Messiaen og Granados. Den sidste cd i hendes komplette cyklus af Beethovens sonater (opus 106 og opus 111) udkommer i 2022. Hendes album Love Songs, som ligger fast på USA’s Billboard-hitliste, ramte toppen af ​​den klassiske hitliste i Storbritannien og opholdt sig der i flere måneder efter udgivelsen. I 2015 blev hun optaget i Gramophone Magazines ‘Hall of Fame’ takket være hendes popularitet blandt musikelskere over hele verden.

Angela Hewitt dirigerer ofte siddende ved klaveret og har arbejdet med mange af verdens bedste kammerorkestre herunder Britten Sinfonia samt kammerorkestrene i Salzburg, Zürich, Luzern, Basel, Stuttgart og Sverige. Et nyligt højdepunkt var hendes debut i Wiens Musikverein, hvor hun spillede og dirigerede Bach-koncerter med Wiens Tonkünstler-orkester. Sæson 2021/2022 omfattede koncertopførelser med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm, Helsinki Philharmonic og Toronto Symfoniorkester, Orchestra Ensemble Kanazawa og Concerto Budapest (UK-turné) med koncerter i London, Rom, Leipzig, Dortmund, Tallinn, New York, Philadelphia og Tokyo m.fl. Fra juli 2022 er hun formand for juryen for den prestigefyldte internationale Bach-konkurrence Leipzig.

Hendes hyppige masterclasses er enormt værdsat. Da al koncertaktivitet brat stoppede i foråret 2020 på grund af coronapandemien, gik Angela Hewitt online for at dele daglig musikinspiration – hvoraf mange i dag danner grundlag for undervisningsmateriale. Hendes fans var begejstrede, og hun var glad for at inspirere og holde kontakten.

Angela Hewitt blev født ind i en musikalsk familie i Canada og begyndte sine klaverstudier i en alder af tre år. Hun optrådte offentligt som fireårig og vandt et år senere sit første stipendium. Hun studerede hos Jean-Paul Sévilla ved University of Ottawa og vandt Toronto International Bach Piano Competition i 1985, hvilket blev startskuddet til hendes karriere. I 2018 modtog hun Generalguvernørens Lifetime Achievement Award, og i 2015 modtog hun den højeste hæder fra sit hjemland – at blive en Companion of the Order of Canada (som kun er givet til 165 nulevende canadiere). I 2006 blev hun tildelt ‘Den ypperligste orden af det Britiske Imperium’ af dronning Elizabeth II. Hun er medlem af Royal Society of Canada, har syv æresdoktorgrader og er Visiting Fellow ved Peterhouse College i Cambridge. I 2020 blev hun tildelt Wigmore-medaljen som anerkendelse for hendes tjenester til musik gennem 35 år.

Hun bor i dag i London, men har også hjem i Ottawa og Umbrien, Italien, hvor hun for femten år siden grundlagde Trasimeno Music Festival – en ugelang årlig begivenhed, som tiltrækker et stort publikum fra hele verden.

C

Den canadisk/portugisiske sopran, Cassandra Lemoine, er uddannet ved Det Kgl. Teater, hvor hun debuterede på Det Kgl. Teater ‘Papagena’ i Mozarts Tryllefløjten i 2017. I sæson 2019/2020 vendte hun tilbage til Det Kgl. Teater som ‘Johanna’ i Stephen Sondheims musikalske dramathriller Sweeney Todd efterfulgt af hendes debut på Operaen i København med Mozarts Bortførelsen fra Seraillet.

Efter at have afsluttet sin bachelor i musik ved University of Victoria i Canada flyttede Cassandra til København for at fortsætte sin uddannelse. Hun har optrådt som ‘Grete’ i Humperdincks opera Hans og Grete, som ‘Drusilla’ i Monteverdis L’incoronazione di Poppea, ‘Eurydike’ i Glucks Orfeus og Eurydike, ‘Dalinda’ i Händels Ariodante, ‘Madame Herz’ i Mozarts Skuespilsdirektøren, ‘The Vixen’ i Janáčeks Cunning Vixen, ‘Prinsessen’ og ‘Ilden’ i Ravels L’enfant et les sortilèges, ‘Lucia’ i Brittens Lucretia, ‘Pamina’ i Mozarts Tryllefløjten, ‘Oberto’ i Händels Alcina, ‘Ophélie’ i Ambroises Hamlet og ‘Sophie’ i Strauss’ Rosenkavaleren.

Cassandra Lemoine har også sunget den ikoniske rolle som ‘Christine Daaé’ i Andrew Lloyd Webbers musical The Phantom of the Opera på Det Ny Teater. Hun har optrådt flere gange på Copenhagen Opera Festival samt på Roskilde Festival med OperaRap: Opera Meets Rap.

I Canada har Cassandra sunget rollen som ‘Kuchtík’ i Dvoráks opera Rusalka samt ‘Hanne’ i Lehars The Merry Widow på Opera Nuovain Edmonton, ‘Belinda’ i Purcells Dido og Aeneas samt ‘Cis’ i Benjamin Brittens Albert Herring på Pacific Operain Victoria. I England har hun sunget ’Papagena’ i Tryllefløjten og ‘Hebe’ i Rameaus Les Indes Galantes på Woodhouse Opera Festival. Cassandra Lemoine sang rollen som ‘Zabel’ i Alfredo Keils opera A Serrana på Zezere Festival i Portugal, og hun fik sin amerikanske scenedebut i 2018 som solist med The Bach Choir of Bethlehem på Bach Festival i Pennsylvania, hvor hun optrådte og indspillede Bachs H-mol messe, Cantata 21 Ich hatte viel Bekümmernis og Händels Ode on St.Cecilia’s Day med Analekta Records.

Cassandra Lemoine er en efterspurgt koncertsolist inden for både barokmusik og nutidig musik. Hun fik sin solistdebut med Concerto Copenhagen på Hindsgavl Festival med Bachs Wedding Cantata under ledelse af oboisten Alfredo Bernardini, hun har optrådt med Jordi Savall på Næstved Early Music Festival, og hun forbliver en fast solist med Camerata Øresund ledet af violinisten Peter Spissky.

Dertil har Cassandra Lemoine sunget ved adskillige premierer af nykomponerede værker bl.a. som ‘Poeten’ i kammeroperaen Son of Heaven af ​​Moto Osada ved Vadstena-Akademien i Sverige samt som sopransolist i Nu og Efter af Niels Rosing-Schow skrevet til 150-årsdagen for Det Kgl. Danske Musikkonservatorium under ledelse af Michael Schønwandt.

 

Den svenske tenor, Conny Thimander, modtog sin Master of Arts-grad fra Operahögskolan i Stockholm.

Blandt hans engagementer i sæson 2019/2020 sang han ‘Spoletta i Tosca, ‘Fløjte’ i En skærsommernatsdrøm og ‘Merkurius’ i Orfeus i underverden – alt sammen ved Malmö Opera.

I de seneste sæsoner har Conny Thimander sunget i MF Langes to operaer Vom Mädchen, das nicht schlafen wollte i Theater Bonn og Die Schneekönigin i Deutshce Oper am Rhein, ‘Sandon’ i Blomdahls Aniara ved Malmö Opera, ‘Lindoro’ i Italieneren i Algier i Baden Baden, My brother is Don Juan ved Kungliga Operan i Stockholm og ‘Goro’ i Madama Butterfly ved Malmö Opera, ‘Missail/Idiot’ i Mussorgskijs Boris Gudonov og ‘Tanzmeister/Scaramuccio’ i Ariadne på Naxos ved Göteborgs Opera.

Tidligere sæsoner inkluderer ‘Tamino og Pong’ i Turando ved Kungliga Operan i Stockholm, ‘Basilio’ i Figaros Bryllup samt operaen Gegen die Wand ved Deutsche Oper am Rhein. Han sang med meget kort varsel rollen som den italienske sanger i Capriccio ved Kungliga Operan i Stockholm, hvor han også sang ‘Remendado’ i Carmen og ‘Harry’ i La fanciulla del West instrueret af Christof Loy.

Han har optrådt i operahuse som Teatro Piccolo Regio i Torino, Kungliga Operan og Drottningholms Slottsteater i Stocksholm, Wermland Opera, Folkoperan, Confidencen og Malmö Opera med dirigenter som Pier Giorgio Morandi, Ralf Weikert, Vincent de Kort, Mark Tatlow, David Björkman, Andreas Lönnqvist, Arnold Östman, Joakim Unander, Peter Dijkstra, Fredrik Malmberg, Gustav Sjökvist, Stefan Parkman og Risto Joost.

På koncertscenen har Conny Thimander sunget de fleste store oratorier. Rollen som ‘evangelist’ i Bachs passioner er blevet én af ​​hans specialiteter.

I 2006 blev Thimander tildelt 2. prisen i konkurrencen Gösta Winbergh Award, og i 2013 modtog han det svenske Wagner Selskabs Bayreuth-stipendium for rollen som ‘David’ i -Mestersangerne i Nürnberg.

D

Daniel Müller-Schott er en af ​​de mest efterspurgte cellister i verden – der har optrådt på alle de store internationale koncertscener. I mange år har han fortryllet publikum som ambassadør for klassisk musik i det 21. århundrede. New York Times henviser til hans “intensive udtryksevne” og beskriver ham som en “frygtløs spiller med teknik til at brænde”.

Daniel Müller-Schott optræder med førende internationale orkestre. I USA med orkestrene i New York, Boston, Cleveland, Chicago, Philadelphia, San Francisco og Los Angeles. I Europa med Berliner Filharmonikerne, Gewandhausorchester Leipzig, Bayrisches Staatsorchester og Münchner Philharmoniker, radioorkestrene i Berlin, München, Frankfurt, Stuttgart, Leipzig og Hamborg, København og Paris, Tonhalle-Orchester Zürich, London Symphony Orchestra, City af Birmingham Symphony Orchestra såvel som i Australien med Sydney og Melbourne Symphony Orchestra og i Asien med Tokyos NHK Symphony Orchestra, Taiwans National Symphony Orchestra og Seoul Philharmonic Orchestra.

Daniel Müller-Schott har optrådt med kendte dirigenter som Marc Albrecht, Vladimir Ashkenazy, Cristian Măcelaru, Thomas Dausgaard, Christoph Eschenbach, Iván Fischer, Alan Gilbert, Gustavo Gimeno, Manfred Honeck, Neeme Järvi, Karina Canellakis, Susanna Mälkki, Andris Nelsons, Gianandrea Noseda, Andrés Orozco-Estrada, Kirill Petrenko, Michael Sanderling und Krzysztof Urbański. Gennem mange år har han samarbejdet med Kurt Masur, Lorin Maazel, Yakov Kreizberg og Sir André Previn.

Udover opførelser af de store cellokoncerter har Daniel Müller-Schott en særlig interesse i at opdage ukendte værker og udvide cello-repertoiret, f.eks. med sine egne transkriptioner og gennem samarbejder med nutidige komponister.

E

Den dansk-franske sopran Elsa Dreisig (f. 1991) har på få år opnået en rising star status og er blevet et efterspurgt navn på Europas store scener både som fast sanger på operaen i Berlin og med bærende roller i de store operahuse i London og Paris. Hun har modtaget Kronprinsparrets Kulturpris (2019), er blev kåret som “Årets operatalent” ved Copenhagen Opera Festival (2017) samt som “Årets unge solist” af både fransk radio (2015) og det prestigefyldte Victorires de la Musique Classique (2016). I 2016 vandt hun tilmed den prestigefyldte Plácido Domingos Operalia-konkurrence. Herefter tog musikkarrieren for alvor fart, og de seneste år er hun blevet et etableret og eftertragtet navn på den internationale operascene.

Elsa Dreisig er født i Frankrig og dimitterede fra Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse, Paris. Hendes mange roller for Berlin Staatsoper-ensemblet omfattede ‘Pamina’ i “Tryllefløjten”, ‘Euridice’ i “Orfeus og Eurydike”, ‘Diane’ i “Hippolyte et Aricie” under Sir Simon Rattle, ‘Grete’ i Schumanns scener fra Goethes “Faust”, ‘Grete’ i “Hans og Grete”, ‘Violetta’ i “La Traviata” og ‘Natascha’ i verdenspremieren på Beat Furrer’s “Violetter Schnee”.

Elsa Dreisig debuterede ved Opéra de Paris som ‘Pamina’ og er siden vendt tilbage som ‘Lauretta’ i “Gianni Schicchi”, ‘Elvira’ i “I Puritani” og ‘Zerlina’ i Ivo van Hoves nye 2019-produktion af “Don Giovanni”. Andre nylige højdepunkter inkluderer ‘Micaëla’ i “Carmen” på Festival d’Aix-en-Provence og ‘Musetta’ i “La bohème” samt debutrollen som Massenets “Manon” på Opernhaus Zürich.

I koncertsammenhæng har hun samarbejdet med orkestre som Les Musiciens du Louvre, Staatskapelle Berlin, Berliner Filharmonikerne, London Symphony Orchestra, Wiener Filharmonikerne og Munich Philharmonic under ledelse af dirigenter som Daniel Barenboim, Sir Simon Rattle, Marc Minkowski, Fabio Luisi, Franz Welser-Möst, Massimo Zanetti og David Zinman. Det er første gang, Elsa Dreisig skal optræde med Copenhagen Phil.

Elsa Dreisig har eksklusivaftale med Warner Classics (Erato). Hendes prisvindende første soloalbum “Miroirs” blev udgivet i 2018, og i 2020 udkom hendes andet album, “Morgen”, med pianisten Jonathan Ware. Hun er også med på de nylige optagelser af Beethovens “Kristus på Oliebjerget” med London Symphony Orchestra under Sir Simon Rattle og Massenets “Don César de Bazan”.

Elsa Dreisig er datter af den danske operasanger Inge Dresig og franske dramatiker, pianist m.m. Gilles Ramade.

G

Graabrødre Kammerkor er blandt de rigtig gode kammerkor i Danmark. Siden korets stiftelse i 1995 har koret været i konstant musikalsk udvikling. Udgangspunktet er den ældre europæiske kirkemusik fra renæssancen og barokken, men sideløbende fordyber koret sig også i et varieret udvalg af nyere værker og moderne musik. Koret øver hver mandag aften i Holmens Kirke i København og består af ca. 20 sangere i alderen 29-59 år. Ved siden af det seriøse arbejde i øvelokalet har sangerne et berigende socialt fællesskab, som også smitter af på musikken.

Kormusikkens a capella-univers er Graabrødre Kammerkors fundament, men mindst en gang om året opfører koret et større værk med musikere og solister, f.eks. H-mol-messen af Johann Sebastian Bach. Koret har i den forbindelse flere gange arbejdet sammen med dygtige musikere fra blandt andet Holmens Barokensemble og internationalt anerkendte solister som eksempelvis den lyriske tenor, Peter Lodahl.

Koncertaktiviteten er høj, og det bliver som regel til 10-15 koncerter om året. En håndfuld af dem afholdes på koncertrejser rundt omkring i Danmark eller i udlandet. Koret har blandt andet sunget i Provence, på Færøerne, på Bornholm og Christians Ø, i Gedächtniskirche i Berlin og i Notre Dame i Paris. Indimellem deltager koret i internationale korkonkurrencer, og det har været med stor succes. I 2011 vandt koret to guldmedaljer ved den internationale korfestival i Tampere, Finland. I 2007 vandt koret guld i kategorien Kammerkor ved den internationale korkonkurrence i Venedig og fik yderligere tildelt en specialpris for det moderne værk Wie ein Kind af Per Nørgaard. Tidligere er koret også blevet præmieret ved Johannes-Brahms korkonkurrence i Wernigerode i Tyskland i 2005, ved konkurrencen i Flanders-Maasmechelen i Belgien i 2001 og ved konkurrencen Crystal Chor i Tjekkiet i 1999.

Koret blev stiftet af de to organister Jakob Lorentzen og Mads Høck. Efter nogle år med musikalsk parløb valgte Mads Høck at stoppe som dirigent for koret. Jakob Lorentzen fortsatte frem til 2006, hvor Dorte Klingenberg Iversen overtog. I foråret 2009 til og med 2013 var Gorm Larsen dirigent, og i februar 2014 tiltrådte Egil Kolind på posten som korets nuværende dirigent.

H

Helle Gössler startede sin uddannelse på Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole ved Armeen Dichterkenian Rasmussen. Fra 2010-13 flyttede hun til Paris, hvor hun studerede privat. I 2014 vendte hun tilbage til sine studier på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København med Eva Hess Thaysen, hvor hun i 2021 afsluttede sine studier i solistklassen.

Helle Gössler er vinder af Bel Canto Institutes Performance Award og Orchestra Award 2017. Hun er modtager af Leonie Sonnings Talentpris 2020. Helle har sunget roller som ‘Pamina’ og ‘Papagena’ fra Mozarts Tryllefløjten, ‘Musetta’ fra Puccinis La Boheme og ‘Lauretta’ fra Puccinis Gianni Schicchi. Af kommende koncerter kan nævnes Mozarts Requiem med Copenhagen Phil under ledelse af Toshiyuki Kamioka og Bachs Juleoratorium med Aalborg Symfoniorkester.

Helle Gössler har været været solist med Concerto Copenhagen, Copenhagen Phil, Esbjerg Ensembles Symfoniorkester, Aarhus Bach-orkester og Storstrøm Symfoniorkester og været solist i oratorier som Skabelsen af Haydn, Mozarts Requiem, Petite Messe Solennelle af Rossini, Matthäus-Passionen og Johannespassionen af Bach og Faures Requiem.

Helle Gössler har sunget koncerter i udlandet herunder Hong Kong, Shanghai, Beijing, USA, Spanien, Frankrig, Italien og Philippinerne. Hun har bl.a. været solist i Haydns Skabelsen i Shanghai med Shanghai Symfoniorkester under ledelse af Thomas Folan.

Hun har været kåret som “Årets Spottalent” af Den Ny Opera og har ved flere lejligheder optrådt som solist i koncerter for Dronning Margrethe og Prins Henrik bl.a. til Ribes 1300 års jubilæum. Hun er vinder af Operaens Venner’s Publikumspris i København og er modtager af Håndværkerforeningens Ærespris 2016.

Helle Gössler har deltaget i Masterclass med Anne Sofie Von Otter, Kevin Langan, Sally Wolf, Franz Lukasovsky, Håkan Hagegård, Bo Skovhus, Neville Dove og Marco Banderi og Helmut Deutsch. Derudover har hun bl.a. arbejdet med Henriette Bonde-Hansen, Jane Klaviter, Benita Valente, Gregory Lamar, Berit Johansen Tange, Bodil Øland, Søren Rastogi og Ulrich Stærk.

 

Den norske violinist Henning Kraggerud er kunstnerisk leder af Arctic Philharmonic Chamber Orchestra. Hans ekstraordinære rækkevidde som kunstner er et resultat af hans alsidighed og passion for musik såvel som den ægte kvalitet i hans spil.

Henning Kraggeruds fremtræden som solist og skuespil/instruktør har gang på gang ført til invitationer fra mange af verdens mest betydningsfulde orkestre senest Det Kongelige Kapel, Vancouver Symphony Orchestra, Deutsche Kammerakademie Neuss, Toronto Symphony, Baltimore Symphony, DR SymfoniOrkestret, Tonkünstler Wien, BBC Scottish Symphony, Tasmanian Symphony og Macao-orkestre. I de seneste sæsoner har han optrådt to gange ved BBC Proms i Londons Royal Albert Hall samt med Los Angeles Philharmonic ved Hollywood Bowl og Orpheus Chamber Orchestra i Carnegie Hall.

Henning Kraggerud er en produktiv komponist, hvis værker fremføres af mange fremtrædende musikere og orkestre rundt om i verden. Hans største værk til dato er Equinox: 24 Postludes in All Keys for Violin and String Orchestra. Bestilt, uropført og indspillet af Det Arktiske Filharmoniske Kammerorkester med ham selv som solist. Værket er komponeret som en musikalsk pendant til en historie af den verdensberømte forfatter Jostein Gaarder og er blevet hyldet som “en fascinerende komposition” (MusicWeb International). I 2017 komponerede Kraggerud en violin/klaver-version af Equinox, som blev uropført i Norge i 2018 med pianisten Clare Hammond og Jostein Gaarder som fortæller.

Hans kompositioner omfatter også Preghiera bestilt og fremført af Brodsky-kvartetten i 2012, The Last Leaf der fik sin første opførelse i 2014 af Britten Sinfonia samt kadencer til to af Haydns cellokoncerter bestilt af Clemens Hagen i 2015 og Victimae Paschali for kor og orkester bestilt af Trondheim Kammermusikfestival. I 2017 bestilte og fremførte Österbottens Kammerorkester Topelius-variationer for strygeorkester, som han opførte igen senere samme år i en omfattende national turné med Australian Chamber Orchestra.

Med sin altid nærværende tilgang uropførte Henning Kraggerud Johan Halvorsen Violinkoncert med Det Norske Kammerorkester ved Risør Kammermusikfestival i 2016. Han fortsatte med at spille værket med Oslos og Bergens Filharmoniske orkestre og udgav i 2017 en indspilning på Naxos med Malmø Symfoniorkester og Bjarte Engeset. Dette omtalte BBC Radio 3’s Record Review som: “Det er svært at forestille sig mere glød i denne sovende skønhed af et musikstykke”. I 2019 gav han den første fremførelse af værket nogensinde i Polen med Poznan Philharmonic og i Finland med Kymi Sinfonietta i 2018.

Henning Kraggerud optræder jævnligt på både violin og bratsch på store festivaler og spillesteder seneste i Wigmore Hall, King’s Place, Concertgebouw Brugge, Berlin Konzerthaus og Budapests kamara.hu festival med kunstnere som Steven Isserlis, Joshua Bell, Lawrence Power, Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse, Kathryn Stott, Natalie Clein, Christian Ihle Hadland, Christian Poltéra og Jeremy Menuhin.

I 2015 blev han ‘International Chair in Violin’ ved Royal Northern College of Music i Manchester og modtog i 2017 et Fellowship. Henning Kraggerud, der brænder for musikalsk uddannelse, er professor ved Barratt Due Musikinstituttet i Oslo og var i 2018 jurymedlem ved Menuhin-konkurrencen i Genève, hvor han også optrådte ved åbningskoncerten med Orchestre de la Suisse Romande under Marin Alsop. Dertil har han været jurymedlem ved Leeds Piano Competition.

Blandt hans eklektiske diskografi på 18 plader er en Naxos-indspilning af Mozart-koncerter nr. 3, 4 og 5 med det norske kammerorkester. Disken indeholder hans egne kadencer og blev belønnet med en ECHO Klassik Award samt valgt som Classic FM’s ‘Album of the Week’, NDR Kultur’s ‘CD of the Week’, ‘Editor’s Choice’ in Classical Music Magazine, anbefalet i The Strad og vist på BBC Radio 3’s ‘Record Review’.

J

Den danske operasanger Jacob Skov Andersen er født og opvokset i København. Hans musikalske løbebane startede allerede som 9-årig, da han blev optaget på sangskolen Sankt Annæ Gymnasium. Deraf fulgte flere år som sanger i Københavns Drengekor, der om noget lagde grundstenen for hans interesse for sang og musik. Han studerer nu til daglig på Operaakademiet ved Det Kgl. Teater hos forstander og sanglærer Anne Margrethe Dahl. Sideløbende med sine studier har han modtaget undervisning af den internationalt anerkendte tenor Reinaldo Macias og tidl. professor ved Guildhall School of Music & Drama Susan McCulloch.

Jacob Skov Andersen har allerede gjort sig bemærket i flere sammenhænge og er modtager af Roagerfondens talentpris 2019 og Edith Allers mindelegat 2019. Derudover blev han optaget på det nye og prestigefyldte 2-årige Young Artist Program på Det Kgl. Teater, hvor han har medvirket i flere produktioner bl.a. i rollen ‘Stimme eines Jungen Seemannes’ og ‘Ein Hirt’ i Wagners Tristan und Isolde’, ‘Gaston’ i Verdis La Traviata og som ‘Luke’ i The Handmaid’s Tale af Poul Ruders.

Han har allerede sunget hovedroller på den danske operascene og fik i februar 2020 således sin rolledebut som ‘Leander’ i Carl Nielsens Maskarade med Helsingør Kammeropera. I august 2019 debuterede han i rollen som ‘Rodolfo’ i Puccinis mesterværk La Boheme i forestillingen Tour de Boheme på Copenhagen Opera Festival. Han har desuden i løbet af de seneste år spillet hovedrollen som ‘Prins Pari’s i Operettekompagniet Polyhhymnias opsætning af Offenbachs Den Skønne Helene samt medvirket i kæmpe succesen Amadeus på Det Kgl. Teater.

Jacob Skov Andersen er en flittigt brugt solist i operakoncerter og oratoriesammenhæng, og han har bl.a. sunget det krævende tenorparti i Rossinis Petit Messe Solenelle, været tenorsolist i Mozarts Requiem, i Haydns Stabat Mater og flere gange i Händels Messias.

 

K

Kammerkoret CAMERATA er et professionelt arbejdende amatørkor grundlagt i 1965. Takket være den frugtbare kombination af rutineret professionalisme og amatørens engagement og intuitive glæde ved kormusikken kan CAMERATA i dag kalde sig et af landets førende kammerkor.

Repertoiret spænder vidt, men kernen udgøres til stadighed af en blanding af kirkelig og verdslig vesteuropæisk musik. Foruden en række a cappella-koncerter sætter koret også årligt nogle af de store oratorier op, hvoraf Händels Messias tre aftener op til jul i særlig grad er blevet en københavnerfavorit, som altid formår at trække fulde huse i Holmens kirke.

Kammerkoret CAMERATA er en vigtig aktør i det danske musikliv, og koret går aldrig af vejen for nye krævende opgaver. Gennem hyppigt samarbejde med både etablerede og debuterende komponister, solister og musikere er koret til stadighed med fremme og bidrager aktivt til en frugtbar udvikling af det klassiske musikmiljø i Danmark.

CAMERATAs særlige klang er ofte blevet rost og har gennem årene ført til at koret har modtaget en række priser. I september 2006 modtog CAMERATA således Den Europæiske korpris, overrakt af Hans Kgl. Højhed Prinsgemalen, og i 2008 blev det til en 1. pris ved årets Holmboe-konkurrence. Senest vandt CAMERATA i 2010 en delt 2. pris ved Aarhus International Choir Competition.

CAMERATA giver mange koncerter og gæster ofte kirker og koncertsale i både ind- og udland. Koret har gennem årene desuden indspillet utallige cd’er med musik af blandt andre Carl Nielsen, Vagn Holmboe og Poul Ruders, foruden en række udgivelser med musik til tekster af danske digtere. I 1999 gik prisen for bedste klassiske udgivelse ved Dansk Grammy til CAMERATAs forevigelse af Händels Messias. Korets seneste udgivelse, Dette Landskab fra 2011, som er en portræt-cd med udvalgte sange og korværker af Vagn Nørgaard, er blevet spillet flittigt på de danske radiokanaler.

Korets dirigent er svenske Jakob Hultberg. Han er uddannet i Göteborg og København og har siden arbejdet som dirigent både i symfonisk repertoire og inden for opera.

Kammerkoret Hymnia blev stiftet i København i 1983 og består af 28 rutinerede og engagerede sangere under ledelse af Flemming Windekilde. Koret har specialiseret sig i opførelser af nyere og ofte meget kompliceret kompositionsmusik og har i mange år været en etableret og anerkendt del af den danske korelite. Koret lægger vægt på at samarbejde med danske komponister og har gennem årene præsenteret ny dansk musik, blandt andet ved mange uropførelser.

Koret har vundet adskillige priser ved internationale konkurrencer og har udgivet flere cd’er med dansk og udenlandsk kormusik.

Hymnias dirigent Flemming Windekilde er uddannet på Musikvidenskabeligt Institut på Københavns Universitet, og i dirigentklassen på Det kgl. Danske Musikkonservatorium. Windekildes erfaring som dirigent spænder vidt, og han er senest blevet tilknyttet Radiokoret ved flere projekter og turneer.

Den svenske mezzosopran Katija Dragojevic er uddannet på Royal Academy of Music i Stockholm og på The Guildhall School of Music and Drama i London. Skønheden, varmen og smidigheden i hendes stemme såvel som hendes udsøgte musikalitet har ført hende til mange af verdens førende operahuse som Teatro alla Scala, Royal Opera House Covent Garden, Salzburger Festspiele, Baden-Baden Festspielhaus, Le Grand Théâtre de Genève, Théâtre de la Monnaie, Opéra National de Paris, La Bastille, Theater an der Wien, Festival d´Aix en Provence samt Kungliga Operan i Stockholm, Den Norske Nationalopera, Gøteborg Opera og Drottningholm Hofteater.

Katija Dragojevic er også en eftertragtet koncertsolist og har optrådt med orkestre som Orchestre de Paris, Elbphilharmonie Orchestra, Sächsische Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Det bayerske radiosymfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, Det Kongelige Svenske Filharmoniske Orkester, L’Orchester de la Suisse Romande, Gulbenkian Orchestra samt symfoniorkestrene i Lissabon og Helsinki. Hun har sunget med dirigenter som Nikolaus Harnoncourt, Thomas Hengelbrock, Daniel Barenboim, Michael Tilson Thomas, William Christie, Sakari Oramo, Marc Soustrot, Manfred Honeck, Louis Langrée, Ivor Bolton, Leif Segerstam, Maurizio Benini, Christophe Rousset, Andris Nelsons, Daniel Harding og Harry Bicket.

For nylig havde hun stor succes i en revyproduktion på tværs af genrer (Animals Who Hate Humans) på Stadsteater Uppsala, hvor hun overbeviste med sin stilistiske alsidighed og fængslende scenetilstedeværelse. I sommeren 2021 indspillede Katija et Mozart-program for svensk tv på Drottningholm Hofteater med Sveriges Radios Symfoniorkester, hvor hun opførte arier af Idamante og Cherubino.

Københavns Drengekor – Det Kongelige Kantori blev grundlagt i 1924 af Mogens Wöldike. I 1929 oprettede Københavns Kommune en Sangskole til koret, det nuværende Sankt Annæ Gymnasium. Siden 1959 har koret været tilknyttet Københavns Domkirke. I 2020 er Carsten Seyer-Hansen tiltrådt som ny kunstnerisk leder for koret.

I 1998 gav HM Dronningen bemyndigelse til at benytte titlen Det Kongelige Kantori, og i dag kan koret ofte opleves ved begivenheder i og omkring kongehuset. Senest har koret således medvirket ved fejringen af HKH Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag i maj 2018.

Københavns Drengekor har rejst i hele verden og har givet koncerter på steder som Sydney Opera House, Teatro alla Scala i Milano, Notre Dame i Paris, Kings College i Cambridge og Westminster Abbey i London. Senest i maj 2019 har koret bl.a. givet koncert i Shanghai Oriental Art Center og Beijing Concert Hall.

Korets omfattende virke og høje kunstneriske niveau har betydet, at personligheder som Benjamin Britten, Raphael Kubelik, Sir Andrew Davies og Paul McCreesh har været at finde på dirigentpodiet. Store skandinaviske komponister som Poul Ruders, Per Nørgård, Knut Nystedt, Sven-David Sandström og Palle Mikkelborg har alle skrevet værker dedikeret til Københavns Drengekor.

Københavns Drengekor har jævnlige samarbejder med Det Kgl. Teater, DR SymfoniOrkestret, Copenhagen Phil og Københavns Barokensemble, der består af barokspecialister fra hele Norden. Med få undtagelser har koret medvirket ved Copenhagen Phils opførelse af Bachs Juleoratorium hvert år siden 1974.

M

Mathias Hammer (f. 1982) er TV- og radiovært, pianist og musikformidler. Han er uddannet klassisk pianist med debut fra Det jyske Musikkonservatoriums solistklasse i 2011.

Siden 2010 har Mathias Hammer været musikformidler i DR. Som radiovært præsenterer han bl.a. DR SymfoniOrkestrets Torsdagskoncerter. Han er den ene halvdel af programmet Hammer og Cilius, og han står bag en række podcast-serier om bl.a. Beethoven, Carl Nielsen og Niels w. Gade, som har været nomineret til de internationale radiopriser Prix Europa og Prix Italia.

På TV er Mathias Hammer holdkaptajn i Den Klassiske Musikquiz, ligesom han har var vært på bl.a. Danmark synger julen ind, Orkestret flytter ind, DR2 bringer kulturen ud og fællessangsmaratonet Live fra Højskolesangbogen.

Mathias Hammer har et alsidigt virke som scenevært. Han har været konferencier for hovedparten af landets symfoniorkestre og kammerensembler, og han er fast vært for bl.a. Hindsgavl festival, Copenhagen Opera festival, Stjernestunder i Tivoli og Frederiksværk Musikfestival. Desuden er han foredragsholder og formidler klassisk musik over hele landet.

Mathias Hammer har også et bankende hjerte for den danske sang. Han er flittig arrangør og akkompagnatør til fællessangaftener og har siddet i det udvalg, der har revideret den nye 19. udgave af Højskolesangbogen.

Sopranen Mojca Erdmann er rost af kritikere og elsket af publikum for sin toneskønhed og sit upåklagelige musikerskab, og hun er en hastigt stigende stjerne på den internationale musikscene. Om hendes tilbagevenden til Metropolitan Operaen i 2012 skrev New York Times: “Mojca Erdmann bragte en sød, forførende stemme og en ærbar oprigtighed til Susanna”. Hun er kendt for sin alsidighed i repertoiret lige fra barok til moderne musik, og er af BBC Music Magazine blevet rost som en “gudsbenådet fortolker.

Mojca Erdmann startede sin sæson 2018/2019 med at besøge DR SymfoniOrkestret og tog senere til Tokyo, hvor hun optrådte sammen med Bach Collegium Japan. I efteråret samme sæson turnerede hun med Israel Philharmonic under ledelse af ​​Maestro Zubin Mehta med Mozarts Kroningsmesse. Yderligere koncertengagementer bragte hende til Zürich, München, Dresden, Bremen, Heilbronn, Hof, Linz og Salzburg med Mahlers symfoni nr. 4, Haydns Skabelsen og Brahms’ Requiem for blot at nævne nogle få højdepunkter. I den berømte Boulezsaal i Berlin sang hun en recital med Malcolm Martineau i et Lieder-program af Franz Schubert.

På operascenen har Mojca Erdmann medvirket i uropførelsen af ​​Jörg Widmanns Babylon på Berlins Statsopera samt i Falstaff på Dallas Opera.

I sæson 2017/2018 debuterede Mojca Erdmann med Houston Symphony Orchestra med hun Dvoráks Te Deum samt med Mahlers symfoni nr. 4 under Andrés Orozco-Estradas ledelse, inden hun tog til Japan og sang Bergs Lulu i Tokyos NHK Hall. Hun var en del af WDR Rundfunkorchesters 70 års jubilæumsgalla og sang verdenspremieren på Aribert Reimanns nye værk sammen med Kuss Quartett i Hannover, Amsterdam og Berlin. På operascenen kunne man høre den alsidige sopran som ‘Claudia’ i Toshio Hosokawas Stilles Meer på Staatsoper Hamburg under ledelse af Kent Nagano. Mojca Erdmann sang også verdenspremieren på Miroslva Srnkas nye opera South Pole sammen med Thomas Hampson og Rolando Villazón ved Bayerische Staatsoper München samt Wolfgang Rihms Proserpina på Teatro dell’Opera di Roma.

 

Michael Nagy er født 1976 og sang som barn i drengekoret Stuttgart Hymnus-Chorknaben, hvor han fik sine første sangleksioner. Han forsatte med sangstudier i Stuttgart, Mannheim og Saarbrücken hos bl.a. Rudolf Piernay og Irwin Gage. Han modtog også undervisning i direktion og rundede sine studier af med masterclasses hos Charles Spencer, Rudolf Piernay and Cornelius Reid. I 2004 vandt han og pianisten Juliane Ruf Hugo Wolf-Akademiet i Stuttgarts Internationale Lied Konkurrence.

Michael Nagy begyndte sin operakarriere som medlem af ensemblet i Komische Oper og hos operaen i Frankfurt, hvor han har sunget vigtige roller såsom ‘Papageno’ i Tryllefløjten, ‘Guglielmo’ i Così fan tutte, ‘Almaviva’ i Figaros Bryllup, ‘Hans Scholl’ i Den hvide Rose, ‘Wolfram’ i Tannhäuser, ‘Valentin’ i Faust, ‘Jeletzki’ i Spar Dame, ‘Marcello’ i La Bohème, ‘Albert’ i Werther for at nævne nogle få. Han har desuden optrådt på Deutsche Oper Berlin, Statsoperaen i München, Theater an der Wien og som ‘Wolfram’ i Tannhäuser på operaen i Oslo (2010) og ‘Graf Luna’ i Pfitzners Palestrina på Bayerische Staatsoper i München.

Han er eftertragtet som oratorie- og koncertsanger. Han har et tæt samarbejde med Philippe Herreweghe, hvilket bl.a. har inkluderet opførelser af Bachs Matthæus Passion på Lincoln Center New York, Mendelssohns Elijah samt Mahlers Rückertlieder og Wunderhornlieder. Desuden har Helmuth Rilling støttet og fulgt ham helt fra begyndelsen.

Han har optrådt med bl.a. Konzerthausorchester i Berlin, Museumsorchester i Frankfurt, Gewand-hausorchester i Leipzig og på Schleswig-Hol-stein Musik Festival, med Adam Fischer og Chamber Orchestra of Europe, Paavo Järvi, Christoph Eschenbach og NDR Sinfonieorchester. I 2010 medvirkede han for første gang i Beethovens 9. symfoni – i et antal opførelser i Tokyo sammen med tenoren Dominik Wortig og Helmuth Rilling som dirigent.

Efter en succesfuld sæson 2012/2013, som inkluderede roller som Papageno i Tryllefløjten med Berliner Filharmonikerne ledet af Sir Simon Rattle, begyndte Nagy på Lucerne Festival i rollen som ‘Gunther’ sammen med Bamberg Symphony Orchestra ledet af Jonathan Nott. Han har sunget rollen som Falstaff på Deutsche Oper Berlin, som Don Giovanni på den Norske Opera Oslo og Bayerische Staatsoper. Derudover koncertprojekter med Sjostakovitjs 14. symfoni med Marek Janowski og Berlins Radio Symphoniorkester, Mendelssohns Walpurgisnacht med München Philharmonien ledet af Pablo Heras-Casado, såvel som koncerter med Freiburg Barokorkester under ledelse af René Jacobs på Mozarteum Salzburg og på Paris Opéra Bastille med Gerold Huber.

S

Steffen Bruun er uddannet hos Lars Waage og John Guttman på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium samt ved operaakademiet i Sydney hos professor Michael Halliwell.

I 2005 debuterede han som ‘Kejseren’ i Stravinskijs Nattergalen på Den Fynske Opera. Derudover har han bl.a. sunget ‘Sarastro’ i Mozarts Tryllefløjten på Nyborg Sommeropera. En meget elsket rolle er også ‘Caronte/Plutone’ i Monteverdis L’Orfeo, som han har sunget adskillige gange bl.a på Hofteatret. På Copenhagen Opera Festival kunne man høre Steffen som ‘Comte de Grieux’ i Massenets Manon sammen med sopranen Patricia Petibon.

Steffen Bruun er en ofte anvendt oratoriesolist og kan jævnligt høres i de store oratorier af Bach, Schütz, Haydn, Händel og Mozart samt i så forskellige værker som Janacéks Glagolitiske Messe, Berlioz’ L’Enfance du Christ, Beethovens C-dur-messe, Rossinis Petite Messe Solennelle, Monteverdis Mariavesper og Buxtehudes Membra Jesu Nostri med orkestre som DR SymfoniOrkesteret, Concerto Copenhagen, Malmø Symfoniorkester, Kieler Barock, Flensburger Bach-Orchester, Oxford Philomusica samt Odense-, Aalborg og Sønderjyllands Symfoniorkestre.

Steffen Bruun har indspillet bassolistpartiet i uropførelsen af Klenaus 9. symfoni samt ‘Vægteren’ i Nielsens Maskerade – begge med DR SymfoniOrkestret. Han er ansat i DR Vokalensemblet og er desuden en del af det Berlinerbaserede Home Opera, hvor han er en yndet sanger og konferencier.

 

Signe Asmussen er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København hos Bodil Øland og Keld Thaarup. Hun debuterede i 2001 fra Solistklassen samme sted med strålende anmeldelser, der udråbte hende til ”en sanger med ekstraordinære muligheder” og en ”vokal intimforfører”.

Nysgerrighed og en glubende appetit på nye udfordringer har ført hende ad mange forskellige veje, og hun har nu for alvor slået sit navn fast som én af de mest alsidige og karismatiske sangerinder, en musikalsk kamæleon, som uden problemer boltrer sig i snart sagt alle genrer.

Med en forkærlighed for lied’en som enkelt udtryksmiddel har favoritdisciplinen altid været lied-koncerter, som bringer hende tæt på publikum, og med et enormt og alsidigt repertoire er hun en af landets mest efterspurgte lied-fortolkere. Som medstifter af Liedkompagniet, ledet af pianisten Christian Westergaard, og igennem et mangeårigt, fast samarbejde med pianisterne Arne Jørgen Fæø, Christen Stubbe Teglbjærg, Berit Johansen Tange, Jesper Koch og Erik Kaltoft har hun givet et utal af koncerter herhjemme og i udlandet, hvor hun også har arbejdet med prominente pianister som Howard Shelley, Peter Hill og Rudolf Janssen, med recitals i National Gallery og Wigmore Hall i London, Symphony Hall i Birmingham, The National Galleries i Edinburgh og Concertgebouw i Amsterdam. Hendes utrættelige indsats for lied’ens udbredelse indbragte hende i 2009 den prestigefyldte Aksel Schiøtz-pris.

Hun er tilbagevendende solist med snart sagt alle landets orkestre, og har arbejdet med dirigenter som Thomas Dausgaard, Lan Shui, Franck Ollu, Tobias Ringborg, Michel Tabachnik, Michael Seal, Alexander og Howard Shelley og Rodolfo Fischer, ligesom hendes store interesse for kammermusik og ny kompositionsmusik har bragt hende i tæt kontakt med ensembler som Copenhagen Saxophone Quartet, Esbjerg Ensemble og Storstrøms Kammerensemble, med hvem hun igennem årene har udviklet et tæt samarbejde.

Derudover har Signe Asmussen medvirket i flere operaforestillinger på Det Kgl. Teater og med Den Jyske Opera og har senest, som fast medlem af Guido Paevatalus turnerende kammer-operakompagni “Guidopera”, sunget hovedpartier som bl.a. ‘Cio-Cio San’ i Butterfly, ‘Rosina’ i Barberen i Sevilla og ‘Floria Tosca’ i Tosca. Udover Aksel Schiøtz prisen har hun modtaget adskillige priser og legater, bl.a. Dansk Komponistforenings Musikerpris, Sonnings Stipendium, Holstebro Musikpris, Rhein van Hauens Legat, og Tonny Landy og Tove Hyldgaards Legat. Endelig har hun udgivet talrige CD-indspilninger for bl.a. DaCapo og Classico.

Sophie Klussmann er født i Freiburg/Tyskland og studerede på musikkonservatorierne i Detmold og Köln. Hun er prismodtager af Mozart-konkurrencen Würzburg og Trude Eiperle Stiftung.

Hun er nu en alsidig koncert-, opera- og recitalsangerinde, som er internationalt efterspurgt. Hendes arbejde med dirigenter som Vladimir Jurowski, Helmuth Rilling, Ingo Metzmacher, Marek Janowski, Michael Gielen og Marcus Bosch har ført hende til nogle af de mest fornemme orkestre i Europa herunder begge Berlins Radio Orchestras, Konzerthaus Orchestra Berlin, SWR Orchestra, Staatsphilharmonie Nürnberg, Orchestre de chambre de Paris, Tonhalle Orchestra Zürich og Wiener Akademie.

Tidligt i sin karriere var Sophie Klussmann medlem af Opera Halle og sang de førende sopranpartier som ’Pamina’, ’Nannetta’ og ’Dorinda’, men også ’Wellgunde’ og ’Waldvogel’ i Wagners Nibelungens Ring. I 2021/2022 sang hun hovedrollen i Den glade enke af Franz Léhar ved Statsteatret i Cottbus. Med Akademie für alte Musik ved Marcus Creed, Collegium 1704 ved Václav Luks og Orchestra of the Eighteenth Century ved Daniel Reuß arbejdede hun intensivt inden for oldtidens musik. I 2022/2023 opfører hun et renæssanceprogram med lutenisten Hopkinson Smith.

Sophie Klussmann optrådte og indspillede en række nutidige værker af komponister som Kurtág, Ligeti og Stockhausen på spillesteder som MaerzMusikFestival Berlin og Milano Musica. Hendes passionerede kærlighed til kammermusik og Lied-repertoire bringer hende ofte til kammermusiksteder som Kuhmo Chamber Music Festival, Kempten Festival og Stift Festival Holland.

Hendes medvirker på mange indspilninger herunder bl.a. Dixit Dominus/Händel under Marcus Creed (Harmonia Mundi), første indspilning af sange af Zemlinsky-studerende Karl Weigl med Oliver Triendl, klaver (Capriccio) og sangcyklusser af Stefano Gervasoni (Cini Forum Venezia).