PM. Donizetti med Copenhagen Phil i Københavns Domkirke facebook
Copenhagen Phil, Hele Sjællands Symfoniorkester

PM. Donizetti med Copenhagen Phil
i Københavns Domkirke

Den 27. marts opfører Copenhagen Phil Donizettis storslåede Requiem i Københavns Domkirke med fem fremragende solister, en række instrumentalsolister og hele Københavns store Drengekor. Et pragtværk i familie med Verdis legendariske dødsmesse – og sjælden musik i vores del af verden. Og så er det den ægte maestro, Giancarlo Andretta, der styrer tonerne både i himmel og helvede.
En af Italiens altoverskyggende operakomponister, Donizetti, havde en enestående evne til at skrive melodier, der ikke er til at få ud af hovedet – og hans operaer blev sunget, fløj­tet og nynnet på ethvert gadehjørne i Italien i årene omkring komponistens store succeser med operaerne Elskovsdrikken og Lucia di Lammermoor. Donizetti skrev omtrent 75 operaer, 16 symfonier, 20 strygekvartetter, kirkemusik og en hel del kammermusik. I dag huskes han mest for operaerne, og hans Requiem opføres sjældent. Den 27. marts spiller Copenhagen Phil dog det storslåede værk i Københavns Domkirke under ledelse af Giancarlo Andretta. Italienske Andretta har stor erfaring som operadirigent – og får denne aften nok at se til, når både Copenhagen Phil, Københavns store drengekor og fem fantastiske solister fylder Thorvaldsens smukke kirkerum med Donizettis pragtværk.

Donizetti vs. Bellini

Sammen med kollegaen Bellini var det Donizetti, der bragte romantikken til Italien. Han fik opført sin første opera som 21-årig, og snart skrev han bestillingsværker på samlebånd til scenerne i Venedig, Rom, Napoli, Palermo, Milano og Fi­ren­ze. Konkurrencen mellem Bellini og Donizetti var intens i efteråret 1835. Donizetti var i Napoli og var travlt optaget af prøverne på sit mesterværk, Lucia di Lammermoor. Tre dage før premieren fik han besked om, at ærkerivalen var død, kun 34 år gammel. Bellini havde ved flere lejligheder bagtalt Donizetti, men det ændrede ikke på Donizettis sorg over sin kollegas alt for tidlige død.
Donizetti gik i gang med at skrive mindemusik, men blev kontaktet af de højere magter i Napoli: “De tigger mig om at skrive en hel dødsmesse. Jeg har givet tilsagn. Det var faktisk mit eget forslag, at vi skulle gøre endnu mere for at afspejle den generelle sorg.” Helt let var det dog ikke, og der opstod usikkerhed om projektet. Donizetti blev aldrig færdig med partituret, og opførelsen i december 1835 blev ikke til noget. Intet tydede på, at Donizettis Requiem blev opført i hans egen levetid. Først i 1870 – 22 år efter Donizettis egen død – blev noderne til dødsmessen udgivet og opført i basilikaen ved Santa Maria Maggiore i Bergamo, hvor Donizetti selv havde sunget i koret som dreng.
Slutningen på Donizettis liv var ligeså rædselsfuldt som hans store år som komponist havde været succesfulde. Han dødede som sindssyg i sin fødeby Bergamo efter at have lidt af en invaliderende, syfilis-relateret lidelse i rygsøjlen i flere år. Hvis nogen fortjener en dødsmesse, er det måske egentlig Donizetti selv.
Københavns Drengekor.
Giancarlo Andretta Pressefoto 74 KB
Giancarlo Andretta.
PRAKTISK INFO
DONIZETTIS REQUIEM
27. marts 2015 kl. 19:30
Københavns Domkirke
Dirigent / Giancarlo Andretta
Solister / Francine Vis, mezzo / Monica Groop, alt / Peter Lodahl, tenor / Simone Alberghini, baryton / Mika Kares, bas
Københavns Drengekor
Copenhagen Phil
Billetter / www.copenhagenphil.dk / Pris 215 kr. – unge u. 25 år halv pris
Copenhagen Phil
Kommunikationsansvarlig (barselsvikar) Louise Nabe
Rosenørns Allé 22, 5. 1970 Frederiksberg C
M: 28 93 23 22. T: 33 91 11 99
nb@copenhagenphil.dk www.copenhagenphil.dk
Dette nyhedsbrev udgives af Copenhagen Phil.
©Copenhagen Phil 2019