Dirigenter

 

 

 

 

 

A

Danskfødte Anne Marie Granau har ry som en alsidig dirigent med et bredt repertoire. Hun har arbejdet med nogle af de bedste ensembler og orkestre i Danmark, som Aarhus Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester, Det Kongelige Kapel, Danmarks Underholdningsorkester, Athelas Sinfonietta, Den Jyske Opera og Ensemble Storstrøm. I Storbritannien har hun dirigeret British Youth Opera, og i Rusland arbejdede hun med St. Petersburg Kammerfilharmoni.

Anne Marie Granau har for nylig haft sin debut på Malmö Opera, hvor hun i januar 2024 dirigerede Vinteryra. I august 2023 dirigerede hun Puccinis Suor Angelica på Copenhagen Opera Festival, og tidligere i 2023 dirigerede hun to indspilninger for Naxos og Dacapo Records med Danmarks Underholdningsorkester. I april 2024 havde hun sin debut med Malta Philharmonic Orchestra. Fra 2010 til 2014 var Anne Marie Granau assistentdirigent ved Det Kongelige Teater.

Anne Marie Granau er uddannet i orkesterdirigering ved Royal College of Music i London sat i kordirigering ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Hun er modtager af kapelmester Grethe Kolbes Mindelegat 2014.

B

Bo Holten (1948) er anerkendt både som dirigent og komponist. I 1979 stiftede han Ars Nova, som han dirigerede frem til 1996. Herefter stiftede han Musica Ficta, som han har dirigeret lige siden.

I 1990 blev Bo Holten udnævnt til fast gæstedirigent for BBC Singers med varetagelse af den tidlige musik som hovedopgave. I 15 år stod han bag utallige koncerter, CD’er og radiooptagelser inklusiv fire Proms i Royal Albert Hall. Bo Holten har i England fået stor anerkendelse for den udvikling, BBC Singers har gennemgået under hans ledelse. Bo Holten har derudover været internationalt virksom som kordirigent ved bl.a. det Svenske Radiokor, Nederlands Kamerkoor, det Flamske Radiokor og National Choir of Ireland. Gennem de sidste 30 år har Bo Holten været en drivende kraft i den internationale bevægelse for tidlig musik. Hans arbejde med vokalpolyfoni har været banebrydende på dette område i Norden, og han har bragt mange polyfone mesterværker til førsteopførelser i moderne tid.

Bo Holtens orkesterarbejde i Danmark bliver stadig mere omfattende med roste indspilninger af Carl Nielsen, Frederick Delius, Thomas Koppel, Emil Hartmann, Knudåge Riisager og Emil Reesen. Som orkesterdirigent har han arbejdet med en lang række ensembler og orkestre i Skandinavien og i udlandet, ofte med oratorier, tidlig- og ny musik. Han arbejder regelmæssigt med de danske symfoniorkestre, og hans to indspilninger med musik af Frederick Delius med Aarhus Symfoniorkester fik begge en fornem international modtagelse (bl.a. ‘Editors Choice’ i Grammophone og ‘Record of the month’ i Classical CD). I årenes løb har han dirigeret mere end 175 uropførelser af orkester- og korværker.

Hele syv operaer, fem solokoncerter, to symfonier, diverse orkesterværker og kammermusik, filmmusik samt ca. 35 værker for kor stammer fra Bo Holtens hånd. I 2002 udgav Dacapo en CD med et udvalg af Bo Holtens værker for kor a cappella sunget af the BBC Singers. Bo Holten havde i foråret 2009 stor succes på Den Kgl. Opera i København med sin opera Livlægens besøg, som blev genopsat i 2011, og i november 2014 gæstespillede Musica Ficta på Operaens Takkelloft med Holtens opera Gesualdo · Shadows, der spillede for fulde huse – igen med Holten på dirigentpodiet.

I fire år var Bo Holten lærer i komposition ved Konservatoriet i Gøteborg, og han fungerer ofte som pædagog, workshopleder og forelæser både i Danmark og i udlandet. Han har beklædt en lang række tillidsposter i musiklivet: Medlem af Statens Musikråd 1979-83, formand for tonekunstudvalget i Statens Kunstfond, medlem af Kulturministeriets produktionspulje og formand for Forum for tidlig musik.

C

Christoph Gedschold tiltrådte som chefdirigent for Copenhagen Phil i september 2024 for en fireårig periode. Gedschold tilhører et af de mest spændende navne blandt den kommende generation af tyske topdirigenter og kommer til Copenhagen Phil med en ekstremt høj faglighed og musikalitet, som han kommer til at berige, forme og videreudvikle orkestrets høje kvalitet, kunstneriske integritet og profil med.

Indtil juli 2024 var Gedschold også chefdirigent på operaen i Leipzig og dermed i et fast samarbejde med det højt anerkendte Gewandhausorchester. Produktioner på operaen i Leipzig omfattede en ny produktion af Lohengrin samt The Fairies, The Prohibition of Love og Twilight of the Gods, Puccinis Tosca og La bohème samt det store WAGNER 22-projekt foruden Elektra på Semperoper Dresden.

Christoph Gedschold har jævnligt dirigeret ved Leipzig Opera siden sæson 2015/2016 bl.a. premiererne på Webers Jægerbruden, Bartoks Hertug Blåskægs borg, Dvoráks Rusalka, Smetanas Den solgte brud, Leoncavallos Bajadser og mange flere. Derudover har han været en fast gæst ved flere store operahuse i Tyskland siden 2015, hvor han har dirigeret bl.a. Weinbergs opera Passageren på Semperoper Dresden og i Frankfurt Opera, Dvoráks Rusalka og Mozarts Tryllefløjten i Köln samt Wagners Ragnarok på Opera de Oviedo i Spanien. Dertil også Verdis Simon Boccanegra og La Traviata, Janáceks Katja Kabanova, Puccinis Manon Lescaut og Korngolds Die tote Stadt i Staatsoper Hamburg, Strauss’ Ariadne på Naxos i Frankfurt, Puccinis Turandot i Köln samt opførelser af Webers Jægerbruden, Mozarts Don Giovanni og Tryllefløjten på Semperoper i Dresden.

Under sine klaver- og dirigentstudier i Leipzig og Hamborg optrådte Christoph Gedschold som en del af International Opera Studio i Zürich. I 2002 blev han kapelmester ved Lucerne Teatret og arbejdede bl.a. på Lucerne Festival. I 2005 assisterede han Ulf Schirmer ved Bregenz Festival og flyttede til Statsteatret i Nürnberg.

Ud over sit faste samarbejde med Gewandhausorchester har Christoph Gedschold bl.a. dirigeret Staatskapelle Dresden, Hamburg Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, German Radio Philharmonie Saarbrücken og Gürzenich Orchestra Cologne. Dertil har han også optrådt med Orchester symphonique de Montrèal, Basler Sinfonieorchester og New Japan Philharmonic.

Foto: Patrick Vogel

Christoph Eschenbach er et fænomen blandt den øverste liga af internationale dirigenter. Han hører til den tyske elite og er anerkendt verden over som både dirigent og pianist – og er elsket af publikum for hans særlige evne til altid at tilføje hans optrædener en sjælden følelsesmæssig intensitet. Eschenbach er berømt for bredden af ​​sit repertoire og dybden i sine fortolkninger. Han har haft chefdirigent-stillinger ved mange førende orkestre og opnået de højeste musikalske hædersbevisninger.

Eschenbach er uddannet i Hamborg, hvor hans to mentorer – George Szell og Herbert von Karajan – har haft en gennemgribende indflydelse på hans dirigentvirke. Han debuterede i 1975 med San Francisco Symphony Orchestra. I dag er Christoph Eschenbach yderst efterspurgt blandt verdens fineste operahuse og orkestre herunder orkestrene i Wien, Berlin, Paris, London, New York, Boston, Chicago, Los Angeles, Milano, Rom, München, Dresden, Leipzig, Madrid, Tokyo og Shanghai.

Christoph Eschenbach er i dag chefdirigent for Konzerthausorchestra Berlin. I 2017 modtog han ærestitlen fra National Symphony Orchestra i Washington efter at have tjent som chefdirigent fra 2010 til 2017. Derudover har han været chefdirigent for Orchestre de Paris (2000–2010), Philadelphia Orchestra (2003–2008), NDR Symphony Orchestra (1998–2004) og Houston Symphony (1988–1999).

Eschenbach er født i hjertet af et stormfuldt, krigshærget Europa i 1940, og hans tidlige barndom blev arret af en række personlige tragedier. Her blev musikken var hans frelser, og hans liv ændrede sig, da han begyndte at spille klaver. Nu, i en alder af 82 år, er hans skarpe kunstneriske nysgerrighed uformindsket. Han har en personlig mission om at føre den musikalske fakkel videre til den næste generation af talenter – hans opdagelser inkluderer her bl.a. pianisten Lang Lang, violinisten Julia Fischer og cellisterne Leonard Elschenbroich og Daniel Müller-Schott.

 

L

Lan Shui har været kunstnerisk leder og chefdirigent ved Singapore Symphony Orchestra siden 1997, kunstnerisk rådgiver ved the National Taiwan Symphony Orchestra siden 2010 og fra 2007 til 2016 var han chefdirigent for Copenhagen Phil. Under Lan Shuis ledelse har Singapore Symphony Orchestra udviklet sig til et orkester i verdensklasse, og han har sammen med orkestret eksklusivaftale med pladeselskabet BIS. Han har dirigeret orkestret på flere meget roste turnéer i Tyskland, Schweiz, Japan, Kina, Hong Kong, Taiwan, Frankrig, Spanien og USA.

Som gæstedirigent har han stået i spidsen for en lang række orkestre både i USA, Canada og Europa – bl.a. LA Phil, Baltimore Symphony, Detroit Symphony, Houston Symphony, Minnesota Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester (Berlin), Göteborg Symfoniorkester samt Radioorkestrene i Frankfurt og Stuttgart. Han har optrådt på festivaler som Tanglewood, Aspen, Round Top, Eastern Music og Casals Festivalen og har været 1. gæstedirigent ved Aalborg Symfoniorkester.

Lan Shui er født i Hangzhou i Kina. Han har studeret komposition på konservatoriet i Shanghai og taget eksamen i direktion fra konservatoriet i Beijing. I 1986 fortsatte Lan Shui sine studier ved Boston University og deltog i Tanglewood Festivalen, hvor han arbejdede tæt sammen med Leonard Bernstein. Fra 1992 til 1994 var han assistent for dirigenten David Zinman ved Baltimore Symphony Orchestra. Fra 1994 til 1997 var han Neeme Järvis assistent ved Detroit Symphony og Kurt Masurs assistent ved New York Philharmonic samtidig med, at han deltog i Boulez og Cleveland Orchestras Young Conductors’ Project i Paris.

Siden 1998 har Lan Shui indspillet over 16 cd’er på pladeselskabet BIS. Cd’en Seascape, som han indspillede med Singapore Symphony Orchestra, blev valgt som én af de bedste udgivelser i 2007 af International Music Web, og cd’en Movement med DR’s Radiosymfoni blev nomineret til en grammy. Han har modtaget flere internationale priser bl.a. fra Beijing Arts Festival, New York Tcherepnin Society, Besancon dirigentkonkurrencen og Boston University (Distinguished Alumni Award).

Derudover har Lan Shui dirigeret blandt andre San Francisco Symphony, Shanghai Symphony Orchestra, Orchestra National des Pays de la Loire og Iceland Symphony Orchestra.

Foto: Anne Mie Dreves

 

O

S

Sebastian Weigle har siden 2008 været musikdirektør for Frankfurt Opera. I 2019 blev han også udnævnt til chefdirigent for Yomiuri Nippon Symphony Orchestra i Tokyo. 

Weigle er født i 1961 i Berlin. Efter at have studeret horn, klaver og dirigering på Hochschule für Musik ’Hanns Eisler’ blev han udnævnt til solohornist i Berlin Staatskapelle i 1982. I de følgende år blev han udnævnt til kapelmester og assisterende for Daniel Barenboim. I 1990 debuterede han med Neues Berliner Kammerorchester samt som dirigent og solist ved Salzburg Festival. Som Staatskapellmeister i Berlin fra 1997 til 2002 fik han værdifuld erfaring med et bredt repertoire af operaer. Weigle debuterede med Oper Frankfurt i sæson 2002/2003 med opførelsen af Salome samt med en rost produktion af Die Frau ohne Schatten, som han modtog OPERNWELT-prisen for som ’Årets Dirigent’.
Fra 2004 til 2009 var han musikdirektør ved Gran Teatre del Liceu i Barcelona. Mens han var der, blev
han igen kåret til ’Årets Dirigent’ af kritikere for sine fortolkninger af Parsifal i 2005, Die tote Stadt i 2006 og Tristan und Isolde i 2010.

Sebastian Weigle dirigerer jævnligt steder som Deutsche Oper Berlin samt statsoperahuse i München, Dresden og Hamburg, internationalt ved Metropolitan Opera New York, i Wien, Covent Garden, Zürich, Cincinnati og Sydney. Derudover har han dirigeret symfoniske koncerter med Staatskapelle Berlin, Dresden Philharmonic, Wiener Filharmonikerne, NHK Symphony Orchestra og Tokyo Philharmonic Orchestra. Weigle var musikdirektør ved Bayreuth Festival for Mestersangerne i Nürnberg i fem på hinanden følgende sæsoner indtil 2011. I 2015 dirigerede han urpremieren på Jægerbruden ved Berlin Staatsoper, hvorefter han rejste til Bukarest med Münchens Statsoper for at dirigere den første rumænske opførelse nogensinde af Elektra efterfulgt af sin debut med Wiener Symphoniker.

I 2017 vendte Sebastian Weigle tilbage til Metropolitan Opera for at dirigere Fidelio samt en produktion af Rosenkavaleren. Derefter rejste han til Berlin for genåbningen af Staatsoper Unter den Linden med en ny produktion af Hans og Grete. I 2018 tog han igen til Wiener Staatsoper for at dirigere Lohengrin og Jægerbruden efterfulgt af sin debut med en ny produktion af Hans og Grete på Covent Garden. Siden sin udnævnelse til Yomiuri Nippon Symphony Orchestra er han også regelmæssigt i Japan for at dirigere opera- og symfoniske koncerter. 

Weigle har udgivet CD- og DVD-indspilninger med værker af Beethoven, Mozart og Rott samt adskillige operaproduktioner med Oper Frankfurt og hans Opern- og Museumsorchester. Derudover har han på Oehms Classics udgivet en indspilning af en Cycle of Symphonic Poetry af Richard Strauss.

Foto: Kirsten Bucher

T

Danske Thomas Dausgaard er internationalt anerkendt som en kunstner “med en enorm overbevisning og et uhyrligt godt musikerskab” (Europadisc), kendt for sin kreativitet og innovation inden for programmering, et omfattende katalog med anmelderroste optagelser og for sine “livsbekræftende … og sublime…” koncerter (The Times). Han brænder for musikkens engagement i samfundet og vor tids problemstillinger og ser dets relevans og potentiale som en vital og innovativ kraft i livet for nuværende og fremtidige generationer.

Thomas Dausgaard afsluttede for nylig sin succesfulde periode som chefdirigent for BBC Scottish Symphony Orchestra (2016-2022). Han har også titler som æresdirigent for det svenske kammerorkester (hvor han var chefdirigent fra 1997 til 2019), æresdirigent for DR SymfoniOrkestret (hvor han var hovedgæstedirigent fra 2001 til 2004 og chefdirigent fra 2004 til 2011) samt æresdirigent for Orchestra della Toscana. Derudover var han tidligere hovedgæstedirigent (2014-2019) og musikdirektør (2019-2022) for Seattle Symphony. 

Udvalgte højdepunkter i Thomas Dausgaards 2022/2023-sæson inkluderer længe ventede returkoncerter med Tokyo Metropolitan og KBS Symphony Orchestra (Sydkorea), symfoniorkestrene i Bruxelles, Dresden og Wrocław, Copenhagen Phil, Luzerner Sinfonieorchester, Brucknerhaus Linz, Orchestre de Chambre de Paris og Orquesta Sinfónica y Coro de RTVE.

Har har udgivet over 70 albums bl.a. på BIS og Dacapo inklusiv komplette cyklusser af symfonier af Beethoven, Schubert, Schumann og Rued Langgaard samt værker af Pelle Gudmundsen-Holmgreen med BBC Symphony Orchestra for Dacapo. “Opening Doors”, hans serie for BIS med det svenske kammerorkester, har konsekvent modtaget anmelderros. Hans har udgivet et rost album med Mahlers symfoni nr. 10 sammen med Seattle Symphony, en Brahms-cyklus med det svenske kammerorkester samt et projekt, der kombinerer Bachs Brandenburg-koncert med et sæt af seks nyligt bestilte ledsagerværker.

Thomas Dausgaard er blevet tildelt ridderkorset af H.M. Dronning Margrethe og valgt til Royal Academy of Music i Sverige. Foruden musik interesserer han sig for arkitektur, landskab og er fascineret af fjerntliggende samfunds liv og kulturer. 

Foto: Thomas Grøndahl

Toshiyuki Kamioka var chefdirigent for Copenhagen Phil fra sæson 2016/2017 til sæson 2023/2024.

Toshiyuki Kamioka er født i 1960 i Tokyo, hvor han har studeret direktion, komposition samt klaver og violin på National University of Fine Arts & Music. I 1982 blev han belønnet med den eftertragtede ’Ataka Prize’, og to år senere modtog han et Rotary legat til at studere direktion hos Klauspeter Seibel på kon­ser­va­to­riet i Hamborg.

I 1987 havde han opnået en stilling som le­ktor i kam­mer­mu­sik og ak­kom­pag­ne­ment på Kon­ser­va­to­riet i Ham­borg, og i sæson 2000/2001 blev han pro­fes­sor for ope­ra­klas­ser­ne på Frank­furt-am-Main Kon­ser­va­to­riet. Siden efter­år­et 2004 har han været pro­fes­sor på Hoch­schu­le für Musik Saar i Saar­brück­en, hvor han ar­bej­der med ud­vik­ling­en af den kom­men­de diri­gent­­ge­ne­ra­tion – en opgave, der holder ham skarp og pro­­fes­sio­nel helt ud i fingerspidserne.

Toshiyuki Kamioka fik sin første teatererfaring som repetitør for solister og som kapelmester ved Städtische Bühnen i Kiel. Fra 1992 til 1996 var han 1. Kapelmester ved Aalto Theater i Essen. Mellem 1996 og 2004 var han Generalmusikdirektør i Hessisches Staatstheater i Wiesbaden. I løbet af de otte sæsoner fra 1998 til 2006 var Kamioka chefdirigent for Nordwest-deutsche Philharmonie i Herford og blev samtidig regelmæssigt inviteret til at turnere i Tyskland og i udlandet. Koncerter med ensembler som fx NHK Symphony Orchestra i Tokyo og Bamberg Symphony Orchestra har givet Kamioka et internationalt ry, hvor både pressen og offentligheden har rost ham for hans sofistikerede musikalske fortolkninger. Udover hans dirigentengagementer optræder Toshiyuki Kamioka jævnligt som en subtil og virtuos klaversolist.

Toshiyuki Kamioka blev Generalmusikdirektør for Wuppertal Symfoniorkester i sæson 2004/2005 og blev fra sæson 2009/2010 til­lige chef­di­ri­gent og kunst­ne­risk leder her. Under hans stafet har Wuppertal Sym­fo­ni­or­kes­ter udviklet sig be­tyd­e­ligt både mu­si­kalsk og tek­nisk til et or­ke­ster i top­klasse. Kamioka har samtidig fungeret som General­mu­sik­di­rek­tør for Saar­länd­isches Staats­theater i Saar­brück­en sid­en sæ­son 2009/2010 ind­til som­mer­en 2014. Siden 2014/2015 har han været General­musik­di­rek­tør og opera­chef på Wup­per­tal­er Bühnen und Sin­fo­nie­or­che­ster GmbH.

I 2010 modtog Toshiyuki Kamioka ’Von der Heydt-Kulturpreis’ i Wuppertal. I begyndelsen af 2011 tildelte Music Pen-Club Japan ham en ’koncert Prize’ for sit arbejde som dirigent for japanske orkestre samt for at have turneret i Japan med Wuppertal Symfoniorkester.

Foto: Kim Matthäi-Leland