Orkestret
CHEFDIRIGENT
Christoph Gedschold tiltrådte som chefdirigent for Copenhagen Phil i september 2024 for en fireårig periode. Gedschold tilhører et af de mest spændende navne blandt den kommende generation af tyske topdirigenter og kommer til Copenhagen Phil med en ekstremt høj faglighed og musikalitet, som han kommer til at berige, forme og videreudvikle orkestrets høje kvalitet, kunstneriske integritet og profil med.
Indtil juli 2024 var Gedschold også chefdirigent på operaen i Leipzig og dermed i et fast samarbejde med det højt anerkendte Gewandhausorchester. Produktioner på operaen i Leipzig omfatter en ny produktion af Lohengrin samt The Fairies, The Prohibition of Love og Twilight of the Gods, Puccinis Tosca og La bohème samt det store WAGNER 22-projekt foruden Elektra på Semperoper Dresden.
Christoph Gedschold har jævnligt dirigeret ved Leipzig Opera siden sæson 2015/2016 bl.a. premiererne på Webers Jægerbruden, Bartoks Hertug Blåskægs borg, Dvoráks Rusalka, Smetanas Den solgte brud, Leoncavallos Bajadser og mange flere. Derudover har han været en fast gæst ved flere store operahuse i Tyskland siden 2015, hvor han har dirigeret bl.a. Weinbergs opera Passageren på Semperoper Dresden og i Frankfurt Opera, Dvoráks Rusalka og Mozarts Tryllefløjten i Köln samt Wagners Ragnarok på Opera de Oviedo i Spanien. Dertil også Verdis Simon Boccanegra og La Traviata, Janáceks Katja Kabanova, Puccinis Manon Lescaut og Korngolds Die tote Stadt i Staatsoper Hamburg, Strauss’ Ariadne på Naxos i Frankfurt, Puccinis Turandot i Köln samt opførelser af Webers Jægerbruden, Mozarts Don Giovanni og Tryllefløjten på Semperoper i Dresden.
Under sine klaver- og dirigentstudier i Leipzig og Hamborg optrådte Christoph Gedschold som en del af International Opera Studio i Zürich. I 2002 blev han kapelmester ved Lucerne Teatret og arbejdede bl.a. på Lucerne Festival. I 2005 assisterede han Ulf Schirmer ved Bregenz Festival og flyttede til Statsteatret i Nürnberg.
Ud over sit faste samarbejde med Gewandhausorchester har Christoph Gedschold bl.a. dirigeret Staatskapelle Dresden, Hamburg Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, German Radio Philharmonie Saarbrücken og Gürzenich Orchestra Cologne. Dertil har han også optrådt med Orchester symphonique de Montrèal, Basler Sinfonieorchester og New Japan Philharmonic.
Ansættelsen af Christoph Gedschold er støttet af Augustinus Fonden.
Christoph Gedschold took over as chief conductor of Copenhagen Phil in September 2024 for a four-year period. Gedschold is one of the most exciting names among the upcoming generation of top German conductors and comes to Copenhagen Phil with an extremely high level of professionalism and musicality, which he will enrich, shape, and further develop the orchestra’s high quality, artistic integrity, and profile.
Until July 2024, Gedschold was also the chief conductor at the Leipzig Opera, working closely with the highly acclaimed Gewandhausorchester. Productions at the Leipzig Opera include a new production of Lohengrin as well as The Fairies, The Prohibition of Love, Twilight of the Gods, Puccini’s Tosca and La bohème in addition to the major WAGNER 22 project, alongside Elektra at Semperoper Dresden.
In 2009 he was appointed first Kapellmeister at the Karlsruhe State Theater. There he conducted premieres of Weinberg’s The Passenger, Martinu’s The Greek Passion and repertory works such as Der Rosenkavalier, Die Meistersinger von Nürnberg, Lohengrin and Peter Grimes. Christoph Gedschold has been conductor at the Leipzig Opera since the 2015/2016 season and has conducted the premieres of Freischütz, Duke Bluebeard’s Castle, Rusalka, The Bartered Bride, Pagliacci and many more. In addition, he has been invited to other major opera houses in Germany since 2015: He directed premieres such as The Passenger by Mieczysław Weinberg at the Semperoper Dresden and at the Frankfurt Opera, in Cologne the premieres of Rusalka and The Magic Flute. At the Opera de Oviedo, Spain, he conducted the premiere of Götterdämmerung. There are also repertoire pieces such as Simon Boccanegra, La Traviata, Katja Kabanova, Manon Lescaut and Die tote Stadt at the Hamburg State Opera, Ariadne auf Naxos in Frankfurt, Turandot in Cologne and performances of Der Freischütz, Don Giovanni and The Magic Flute at the Semperoper in Dresden.
Participation in the major project WAGNER 22 at the Leipzig Opera is planned for 2022, where Christoph Gedschold will conduct the performances of Die Feen, Das Liebesverbot and Lohengrin. Also is planed that he will conduct performances of Wagner’s Flying dutchman and Strauss’s Elektra in Dresden.
In addition to his regular collaboration with the Gewandhaus Orchestra, Christoph Gedschold conducted among others: Staatskapelle Dresden, Hamburg Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, German Radio Philharmonie Saarbrücken and Gürzenich Orchestra Cologne. Guest appearances have taken him to the Orchestre symphonique de Montrèal, Basler Sinfonieorchester and the New Japan Philharmonic.
The Munic Broadcastorchestra presented the Prize Symphony by Georg Schumann on CD in cooperation with BR Klassik.
The employment of Christoph Gedschold as chief conductor of Copenhagen Phil is kindly supported by the Augustinus Foundation.
ÆRES-GÆSTEDIRIGENT
“Den danske dirigent Thomas Dausgaard er internationalt anerkendt som en kunstner af enorm overbevisning og uhyrligt godt musikerskab” (Europadisc), kendt for sin kreativitet og innovative tilgang til programsammensætning og et omfattende katalog med anmelderroste indspilninger samt for “livsbekræftende… sublime…” koncerter (The Times). Han brænder for musikkens engagement i samfundet, vor tids problemstillinger og dets relevans og potentiale som en vital og innovativ kraft i nuværende og fremtidige generationers liv.
Dausgaard er for nylig blevet udnævnt til gæstedirigent for RTVE Symphony Orchestra and Choir fra sæson 2024/2025 efter en succesfuld periode som chefdirigent for BBC Scottish Symphony Orchestra (2016-2022). Han har også titler som æresdirigent for det svenske kammerorkester (chefdirigent 1997-2019), æresdirigent for DR SymfoniOrkestret (æres-gæstedirigent 2001-2004, chefdirigent 2004-2011) og æresdirigent for Orchestra della Toscana. Han var gæstedirigent (2014-2019) og chefdirigent (2019-2022) for Seattle Symphony, er blevet tildelt Ridderkorset og valgt til Royal Academy of Music i Sverige.
De seneste højdepunkter inkluderer succesfulde returkoncerter med Tokyo Metropolitan og KBS Symphony Orchestra (Sydkorea), symfoniorkestrene i Bruxelles, Dresden og Wrocław, Copenhagen Phil, Luzerner Sinfonieorchester, Brucknerhaus Linz, Orchestre de Chambre de Paris og Orquesta Sinfónica y Coro de RTVE.
Som gæstedirigent har Dausgaard arbejdet med mange af verdens førende orkestre herunder Gewandhausorchester Leipzig, Wiener Filharmonikerne og Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin og Konzerthausorchester Berlin, Toronto Symphony, Houston Symphony og Bergen Symfoniorkester, med hvem han indspiller Bruckner symfonier for pladeselskabet BIS. Han har også optrådt med New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, Münchner Symphoniker og St. Petersborg Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, symfoniorkestrene i Cleveland og Philadelphia, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra og Chamber Orchestra of Europe foruden regelmæssige besøg på prestigefyldte festivaler verden over – særligt BBC Proms, Edinburgh International Festival, Salzburg Festival, Mostly Mozart, Ravinia Festival, George Enescu Festival samt Tanglewood. Han har turneret meget i Europa og USA samt haft et ugelangt ophold i Tokyo i 2019, hvor han præsenterede BBC Proms i Japan for første gang.
Dausgaards innovative “Roots”-programmer – der kontekstualiserer klassisk musik med andre genrer – omfatter Sibelius, Stravinskij, Brahms, Bartok og Nielsen med grupper af folkemusikere, Mahler med klezmer-musik, Debussy med gamelan-ensemble og Rachmaninov med ortodokse sange, hvoraf flere er blevet præsenteret ved BBC Proms. Hans seneste projekt, Scottish Inspirations, er fascineret af mangfoldigheden og rigdommen ved skotsk historie, kunst og natur, hvor Dausgaard har bedt komponister om at omskrive deres inspiration ved Skotland til musik – komponister her inkluderet Sally Beamish, Anna Clyne, Helen Grime og Bent Sørensen.
Han har udgivet over 70 albums bl.a. på BIS og Dacapo inklusiv komplette cyklusser af symfonier af Beethoven, Schubert, Schumann og Rued Langgaard samt værker af Pelle Gudmundsen-Holmgreen med BBC Symphony Orchestra for Dacapo. Opening Doors, hans serie for BIS med det svenske kammerorkester, har konsekvent modtaget anmelderros. Hans har udgivet et rost album med Mahlers symfoni nr. 10 sammen med Seattle Symphony, en Brahms-cyklus med det svenske kammerorkester samt et projekt, der kombinerer Bachs Brandenburg-koncert med et sæt af seks nyligt bestilte ledsagerværker.
Som arrangør omfatter Thomas Dausgaards orkestreringer Brahms’ Ungarske danse, sange af Grieg og Sibelius samt Mussorgskijs Udstillingsbilleder. Dausgaards udforskende tilgang har ført ham til fjerntliggende dele af kloden og forskellige kulturer – fra Amazonas til Borneo, fra Kina til Stillehavsøerne. Han har indledt et samarbejde med et ungdomsorkester i favelaerne i Sao Paulo og givet masterclasses fra Spanien til Beijing. Under Corona lockdown lancerede han en succesfuld YouTube-kanal kaldet Thomas’ Music Room, der introducerede børn og barnlige sjæle til musik. Senest har han været vært for krigsflygtninge i Danmark.
Den Danske Forskningsfond støtter ansættelsen af Thomas Dausgaard som Copenhagen Phils æres-gæstedirigent.
ÆRES-DIRIGENT
Han er født i 1960 i Tokyo, hvor han har studeret direktion, komposition samt klaver og violin på National University of Fine Arts & Music. I 1982 blev han belønnet med den eftertragtede ’Ataka Prize’, og to år senere modtog han et Rotary legat til at studere direktion hos Klauspeter Seibel på konservatoriet i Hamborg.
I 1987 havde han opnået en stilling som lektor i kammermusik og akkompagnement på Konservatoriet i Hamborg, og i sæson 2000/2001 blev han professor for operaklasserne på Frankfurt-am-Main Konservatoriet. Siden efteråret 2004 har han været professor på Hochschule für Musik Saar i Saarbrücken, hvor han arbejder med udviklingen af den kommende dirigentgeneration – en opgave, der holder ham skarp og professionel helt ud i fingerspidserne.
Toshiyuki Kamioka fik sin første teatererfaring som repetitør for solister og som kapelmester ved Städtische Bühnen i Kiel. Fra 1992 til 1996 var han 1. Kapelmester ved Aalto Theater i Essen. Mellem 1996 og 2004 var han Generalmusikdirektør i Hessisches Staatstheater i Wiesbaden. I løbet af de otte sæsoner fra 1998 til 2006 var Kamioka chefdirigent for Nordwest-deutsche Philharmonie i Herford og blev samtidig regelmæssigt inviteret til at turnere i Tyskland og i udlandet. Koncerter med ensembler som fx NHK Symphony Orchestra i Tokyo og Bamberg Symphony Orchestra har givet Kamioka et internationalt ry, hvor både pressen og offentligheden har rost ham for hans sofistikerede musikalske fortolkninger. Udover hans dirigentengagementer optræder Toshiyuki Kamioka jævnligt som en subtil og virtuos klaversolist.
Toshiyuki Kamioka blev Generalmusikdirektør for Wuppertal Symfoniorkester i sæson 2004/2005 og blev fra sæson 2009/2010 tillige chefdirigent og kunstnerisk leder her. Under hans stafet har Wuppertal Symfoniorkester udviklet sig betydeligt både musikalsk og teknisk til et orkester i topklasse. Kamioka har samtidig fungeret som Generalmusikdirektør for Saarländisches Staatstheater i Saarbrücken siden sæson 2009/2010 indtil sommeren 2014. Siden 2014/2015 har han været Generalmusikdirektør og operachef på Wuppertaler Bühnen und Sinfonieorchester GmbH.
I 2010 modtog Toshiyuki Kamioka ’Von der Heydt-Kulturpreis’ i Wuppertal. I begyndelsen af 2011 tildelte Music Pen-Club Japan ham en ’koncert Prize’ for sit arbejde som dirigent for japanske orkestre samt for at have turneret i Japan med Wuppertal Symfoniorkester.
Augustinus Fonden støtter ansættelsen af Toshiyuki Kamioka som Copenhagen Phils chefdirigent.
Lan Shui har dertil været kunstnerisk leder og chefdirigent ved Singapore Symphony Orchestra siden 1997 og kunstnerisk rådgiver ved the National Taiwan Symphony Orchestra siden 2010. Under Lan Shuis ledelse har Singapore Symphony Orchestra udviklet sig til et orkester i verdensklasse, og han har sammen med orkestret eksklusivaftale med pladeselskabet BIS. Han har dirigeret orkestret på flere meget roste turnéer i Tyskland, Schweiz, Japan, Kina, Hong Kong, Taiwan, Frankrig, Spanien og USA.
Som gæstedirigent har han stået i spidsen for en lang række orkestre både i USA, Canada og Europa – bl.a. LA Phil, Baltimore Symphony, Detroit Symphony, Houston Symphony, Minnesota Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester (Berlin), Göteborg Symfoniorkester samt Radioorkestrene i Frankfurt og Stuttgart. Han har optrådt på festivaler som Tanglewood, Aspen, Round Top, Eastern Music og Casals Festivalen og har desuden været 1. gæstedirigent ved Aalborg Symfoniorkester.
Lan Shui er født i Hangzhou i Kina. Han har studeret komposition på konservatoriet i Shanghai og taget eksamen i direktion fra konservatoriet i Beijing. I 1986 fortsatte Lan Shui sine studier ved Boston University og deltog i Tanglewood Festivalen, hvor han arbejdede tæt sammen med Leonard Bernstein. Fra 1992 til 1994 var han assistent for dirigenten David Zinman ved Baltimore Symphony Orchestra. Fra 1994 til 1997 var han Neeme Järvis assistent ved Detroit Symphony og Kurt Masurs assistent ved New York Philharmonic samtidig med, at han deltog i Boulez og Cleveland Orchestras Young Conductors’ Project i Paris.
Siden 1998 har Lan Shui indspillet over 16 cd’er på pladeselskabet BIS. Cd’en Seascape, som han indspillede med Singapore Symphony Orchestra, blev valgt som én af de bedste udgivelser i 2007 af International Music Web, og cd’en Movement med DR’s Radiosymfoni blev nomineret til en grammy. Han har modtaget flere internationale priser bl.a. fra Beijing Arts Festival, New York Tcherepnin Society, Besancon dirigentkonkurrencen og Boston University (Distinguished Alumni Award).
Derudover har Lan Shui dirigeret blandt andre San Francisco Symphony, Shanghai Symphony Orchestra, Orchestra National des Pays de la Loire og Iceland Symphony Orchestra.