PM. Copenhagen Phil brygger Mikkeller øl facebook
Copenhagen Phil, Hele Sjællands Symfoniorkester

Copenhagen Phil brygger Mikkeller øl

Som ét af de første symfoniorkestre i verden har Copenhagen Phil fået brygget en specialøl. Det store orkester og det danske mikrobryggeri, Mikkeller, har nemlig indgået et samarbejde om at brygge en “60 minutes of Mikkeller” øl til orkestrets 60 minutes koncerter. Øllen lanceres ved 60 minutes koncerten med det folk-inspirerede band, Cody, den 17. oktober.

Smagen af et symfoniorkester

En sommerdag i juni 2013 var en håndfuld musikere fra Copen­hagen Phil til ølsmagning på Mikkellers ølbar i København. Målet var klart: Som det første symfoniorkester i verden skul­le Copenhagen Phil have specialbrygget en øl til orke­strets 60 minutes koncerter – en koncertrække, hvor den rytmiske og klassiske verden mødes.
Valget var svært, hvordan smager en 60 minutes øl? Hvordan kan en øl fortælle, hvad et koncertkoncept som 60 minutes går ud på? Valget faldt på en krydsning mellem en amerikansk Pale Ale og en Tripel – en frisk, ny og nuanceret kombination, som straks faldt i brygmester, Mikkel Borg Bjergsøs, smag.

To verdener mødes

At to verdener mødes med den ambition at tænke nyt og udfordre et nysgerrigt publikum er fælles for både 60 minutes koncert­er­ne, 60 minutes øllen og Mikkeller. Det har resulteret i et samarbejde mellem det danske bryggeri og orkestret, hvor øllen fra oktober 2013 er at finde på hylderne i udvalgte Køben­havn­ske butikker, på Mikkellers barer og selvfølgelig til orke­strets koncerter.
60 minutes of Mikkeller brygges i Belgien – og helt i 60 minu­tes ånden har øllen en alkoholprocent på 6,0 og en bit­ter­hed på 60 IBU.

Når kun det bedste er godt nok

Mikkel Borg Bjergsø har ikke tidligere kombineret en Pale Ale med en Tripel øl. Og med blandingen af to øltyper kan der drages paralleller til det essentielle i Copenhagen Phils 60 minutes koncerter: To genrer blandes og udfordrer hinanden.
Med 60 minutes koncerterne ønsker Copenhagen Phil at give pub­likum nyskabende og uventede koncertoplevelser, der ikke går på kompromis med kvaliteten. Koncerterne skal levere det bedste af det bedste til et nysgerrigt publikum – derfor er et bryggeri som netop Mikkeller det helt rigtige. Mikkel Borg Bjergsø fortæller:
“Jeg startede Mikkeller, fordi jeg ville lave god øl så godt som overhovedet mulig. Jeg tror, succesen blandt andet skyldes vores fokus på at lave udfordrende, nytænkende og grænse­søgende øl, hvor kvaliteten altid kommer først. Kompromisløse øl, hvor det ikke er eksperimentet, der er det vigtigste, men derimod smagen.”
Mikkeller vil udfordre danskernes smagsløg med intense smags­oplevelser. Inspirationen hentes især hos amerikanske bryg­ge­rier, hvor man ikke er bange for at eksperimentere og bryde alle regler for at bringe avancerede dråber i gære. Med disse ambitioner har Mikkeller vundet stor anerkendelse i udlandet, og kendere fra hele verden lægger vejen forbi bryggeriets københavnske barer. Som en blåstempling fra det danske pub­li­kum kårede Politikens læsere i 2012 Mikkeller som Årets Bedste Bar.
Som ét af de første symfoni­orkestre i verden har Copenhagen Phil fået special­brygget en øl til orkestrets 60 minutes koncerter. Bag øllen står det danske mikrobryggeri, Mikkeller. Øllen hedder “60 minutes of Mikkeller” og lanceres ved sæsonens første 60 minutes koncert i oktober, hvor det danske folk-band, Cody, udvides med symfoniorkestret.
Tekst på bagsideetikette:
“In the same way that this beer is a synthesis between two traditional types, 60 minutes is a concert concept developed by Copenhagen Phil presenting collaborations synthesizing music of indie bands and the modern symphony orchestra.”
Foto / Etiketten på 60 minutes of Mikkeller.
Grafisk design / All The Way To Paris.
Copenhagen Phil
Kommunikationsansvarlig (barselsvikar) Louise Nabe
Rosenørns Allé 22, 5. 1970 Frederiksberg C
M: 28 93 23 22. T: 33 91 11 99
nb@copenhagenphil.dk www.copenhagenphil.dk
Dette nyhedsbrev udgives af Copenhagen Phil.
©Copenhagen Phil 2019