PM. Super-organist, mezzosopran og Sjællands Symfoniorkester facebook
Copenhagen Phil, Hele Sjællands Symfoniorkester

Super-organist, mezzo-sopran og Sjællands Symfoniorkester

Fredag den 9. marts åbner Sjællands Symfoniorkester / Copenhagen Phil dørene til Konservatoriets Koncertsal og byder på et usædvanligt fransk program med mezzo-sopran, Susanne Resmark, og super-organist, Cameron Carpenter. Koncerten dirigeres af den store euro­pæiske mesterdirigent, Marc Soustrot.
Prisvindende solist
Det hører sjældenhederne til, at Sjællands Symfoni­orkester / Copenhagen Phil på én og samme tid har besøg af en anerkendt dirigent, prisvindende mezzo­sopran og en super-organist i Swarovski-tøj. Ikke desto mindre kan publikum nyde hele herligheden den 9. marts, når Susanne Resmark krydrer et attraktivt fransk program med sin fænomenale stemme. Programmet er sammensat med værker fra bl.a. Bizets Carmen, Berlioz’ Fausts Fordømmelse og Saint-Saëns’ Samson og Dalila. Susanne Resmark har tidligere modtaget en Reumert samt Birgit Nilsson-prisen hele to gange for sin smukke stemme med utrolig facetter, krystalklare diktion og fantastiske evne til at karakterisere en historie. Hun har sunget i operaer som Aida, Figaros Bryllup, Ragnarok, Den flyvende Hollænder og i 2006 i alle fire dele af Nibelungens Ring på Operaen i København.
Virtuos og banebrydende organist
Solist i bl.a. Saint-Saëns’ storladne Orgelsymfoni er den spændende amerikanske organist, Cameron Carpen­ter. Virtuos er kun et fattigt ord. Carpenter er et vidunderbarn, der kompo­nerede egne værker og spillede Bachs Das Wohltemperierte Klavier som 11-årig. Foruden en helt særlig spillestil er Cameron Carpen­ter kendt for at sy sit eget scenetøj og pynte det med Swarovski-krystaller. Han er født i 1981 og er i dag en populær koncertsalskunstner, der optræder med både pop­stjerner og internationale symfoniorkestre i koncertsale som Londons Royal Albert Hall, Tjajskov­skij Hall i Moskva, Disney Hall i Los Angeles og Philharmonic Hall i Berlin. Carpenter udgav i 2008 albummet Revo­lutionary, som han som den første organist nogensinde modtog en Grammy-nominering for. En enig anmelderskare er da heller ikke i tvivl om det unge talents færdigheder. San Francisco Chronicle har bl.a. rost ham med ordene: “Ingen anden musiker fra Carpenters generation formår en mere ferm sammensmeltning af skarpsindigt ’showmanship’, blændende teknik og dybtgående tanke om sit instrument og plads i det musikalske univers.” Den unge organist gæster ved koncerten Danmark for første gang!
Stor orgelsymfoni
”Jeg har givet den alt, hvad jeg kunne. Hvad jeg her har opnået, vil jeg aldrig kunne gøre igen,” skrev den store franske komponist, Saint-Saëns, om sin tredje og sidste symfoni, Orgelsymfonien – højde­punktet i hans kunstneriske karriere. At værket i dag sjældent opføres skyldes til dels udfordringerne i at have både et klaver og et orgel i orkest­ret. Saint-Saëns tilegnede symfonien til sin ældre ven, Franz Liszt, der døde i 1886, samme år som værket blev uropført.
Cameron Carpenter Foto: Adrian Buckmaster 100 KB
Virtuose Cameron Carpenter er solist i bl.a. Saint-Saëns’ Orgelsymfoni.
FRANSKE KLANGE
Fredag 9. marts 2012 kl. 19:30
Konservatoriets Koncertsal
Dirigent / Marc Soustrot
Solister / Susanne Resmark, mezzozopran / Cameron Carpenter, orgel
Berlioz / Ouverture fra Béatrice & Bénédict
Berlioz / D’Amour l’ardente flamme fra Fausts Fordømmelse
Saint-Saëns / Mon cœur s’ouvre à ta voix fra Samson og Dalila
Bizet / Habanera fra Carmen
Saint-Saëns / Bacchanale fra Samson og Dalila
Horowitz / Variationer over et tema fra Carmen for orgel
Saint-Saëns / Symfoni nr. 3, Orgelsymfonien
Billetter / 160-325 kr. / Unge u. 25 år 50% rabat / Studerende 60 kr. v. indgangen / www.billetten.dk
Samme koncert spilles i Sct. Peders Kirke i Næstved den 8. marts.
Copenhagen Phil
Kommunikationsansvarlig (barselsvikar) Louise Nabe
Rosenørns Allé 22, 5. 1970 Frederiksberg C
M: 28 93 23 22. T: 33 91 11 99
nb@copenhagenphil.dk www.copenhagenphil.dk
Dette nyhedsbrev udgives af Copenhagen Phil.
©Copenhagen Phil 2019