Tivoli Copenhagen Phil
Dirigent / Junping Qian
Solist / Jan Lisiecki, klaver
Debussy / En fauns eftermiddag
Chopin / Klaverkoncert nr. 1
Tjajkovskij / Symfoni nr. 4
JAN LISIECKI SPILLER CHOPIN
Det siges, at der findes to kure mod hjertesorg: Tid og Chopins musik. Vi kan i hvert fald tilbyde den ene, når klaverfænomenet Jan Lisiecki vender tilbage til Tivolis Koncertsal med det værk, der sikrede ham en pladekontrakt med Deutsche Grammophon i den uhørt unge alder af 15 år. På plakaten har vi uden tvivl én af verdens absolut førende Chopin-fortolkere: den 29-årige canadiske superpianist med polske rødder, der brød igennem som et regulært vidunderbarn med Chopins klaverkoncerter og siden har turneret verden tynd med sit fnuglette og ekstremt elegante klaverspil.
Copins fortryllende klaverkoncert nr. 1 er et ungdomsværk, skrevet af en teenager med store ambitioner, især for klaverets rolle i en instrumentalkoncert. Jan Lisiecki får her rig mulighed for at fortrylle os med sine perlerækker af perfekte toner, da orkestret i høj grad har en akkompagnerende rolle. Klaverkoncerten blev tænkt som et flagskib for Chopins tiltagende ry som klavervirtuos, men indeholder også øjeblikke af så stor skønhed, at det kan lappe selv det mest iturevne hjerte.
Efter pausen vender orkestret bøtten og tager grusom hævn med Tjajkovskijs monumentale symfoni nr. 4, der banker sine skæbnepæle nådesløst igennem os med sin sjælerystende musik. Det er den første af Tjajkovskijs tre “skæbnesymfonier”, inspireret af Beethovens symfoni nr. 5, som nu har opnået næsten samme ikoniske status. Tjajkovskij var ikke bange for at udtrykke sin smerte og skrev i et brev, at denne imponerende symfoni skal afspejle skæbnens ubarmhjertige greb om vores liv, dens luner og dens evne til at ramme os, når vi mindst venter det. Det er musik, der sætter sig i kroppen, og Tjajkovskij giver skæbnen kamp til stregen i en symfonisk energiudladning af de helt store.
Koncerten indledes med Debussys sanselige og forførende En fauns eftermiddag, som med sine vovede toner banede vejen for tonalitetens opløsning og fremstår som et af den impressionistiske musiks mest nyskabende værker.
Arrangør: Tivoli
Dørene lukkes præcis
Tivoli forestår billetsalget