English Copenhagen Phil
19. januar 2018 kl. 19:30
Konservatoriets Koncertsal

NB. Programændring: Chloë Hanslip erstatter Sergej Krylov, der har meldt afbud grundet sygdom
 
4’33 Phil: Martin Reinhardt (basbasun) uropfører værket af Line Tjørnhøj: “IR – En sørgmodighedssang om alder, forvandling, forvitring, luft, modstand”
 
Pärt / Fratres
Sibelius / Violinkoncert
Tjajkovskij / Symfoni nr. 4

Stjerneviolinist og skæbnesymfoni

Det engelske violintalent, Chloë Hanslip, erstatter Sergej Krylov som solist i Sibelius’ violinkoncert, når Copenhagen Phil inviterer til årets første klassiske koncert i Kon­ser­vatoriets Koncertsal. Krylov har meldt afbud grundet sygdom.

Chloë Hanslip er et fremadstormende navn, der trods sine 30 år allerede har etableret sig som en kunstner af en helt særlig afstøbning på den internationale scene – et violintalent, der altid er i stand til at trække folk til koncertsalene. Hanslip har spillet violin, siden hun var to år gammel og er altid blevet betegnet som et vidunderbarn. Som blot 10-årig havde hun spillet i kon­cert­sale rundt om i Europa og USA herunder Carnegie Hall i New York og Royal Albert Hall i London. Som 15-årig havde hun sin succesfulde debut med BBC Proms og året efter sin solistdebut i USA. Siden da har Hanslip optrådt på verdens allerstørste scener og spillet med verdens førende orkestre. Nu gælder det så Copenhagen Phil, hvor hun er solist i Sibelius’ gribende violinkoncert – ét af de helt centrale værker for enhver violinist.

På aftenens program banker også skæbnen på i Tjajkovskijs forrygende og populære fjerde symfoni. For nej, det sker ikke kun i Beethovens femte. Hos Tjajkovskij er det præcis samme skæbne­tanker, der går gennem symfoni nr. 4 fra allerførste takt. Det var helt med vilje.

Tjajkovskij kendte alt til det med skæbnen. I 1876 hørte han operaen Carmen for første gang. Han kunne ikke slippe tanken om den tragiske historie om sigøjnerpigen og sol­dat­en, der er dømt til at gå galt. Tjajkovskij bar på en hemmelighed, som meget få men­ne­sker kendte til. Han følte, skæbnen havde haft en finger med i spillet – som homo­sek­suel i en tid, hvor dette var både ildeset og direkte kriminelt. Men i musik­ken kunne han fortæl­le om det, han ikke måtte sige med ord. Tjajkovskijs fjerde sym­foni er netop ”et ekko af mine inderste tanker”, som han selv skrev. Tjajkovskijs fjerde er ét af hans allermest spillede værker.

I spidsen for det hele står mesterdirigenten Miguel Harth-Bedoya. Han er fra Peru, har studeret på Juilliard School of Music i New York og er i øjeblikket chefdirigent for KORK, det norske radiosymfoniorkester.

Velkommen til en stor aften fuld af virkelige mesterværker.

Koncerten indledes med orkestrets mini-koncertformat, 4’33 Phil – et soloværk af varigheden 4 minutter og 33 sekunder. En serie af helt nye værker, der går tæt på den enkelte orkester­musiker. Denne aften uropfører basunist Martin Reinhardt værk et IR af Line Tjørnhøj.

 

Gratis koncertintroduktion ved Henrik Engelbrecht kl. 18:45 på scenen.

Køb billet